۰ نفر

شرکت‌های مادر تخصصی سوخت هسته‌ای از پرداخت مالیات معاف می‌شوند

۱۸ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۴۳
کد خبر: 408098
شرکت‌های مادر تخصصی سوخت هسته‌ای از پرداخت مالیات معاف می‌شوند

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: به منظور حمایت از فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای شرکت‌های مادر تخصصی سوخت هسته ای از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، هادی قوامی در تشریح نشست کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت:در راستای اجرای گام پنجم ماهش تعهدات برجامی و حمایت از چرخه فعالیت های هسته ای مصوب شد شرکت مادر تخصی سوخت هسته ای مکلف به توسعه و تسریع در اجرای طرح های مواد معدنی و محصولات جانبی به ویژه کیک زرد با منشا داخلی و خارجی شود و درآمد حاصله شرکت از پرداخت تقسیم سود دولت معاف شد و مالیات آنها با نرخ صفر محاسبه می شود.

 بنابر مصوبات هفته گذشته کمیسیون تلفیق درتبصره ۶  ماده واحده لایحه بودجه ۹۹ کل کشور کارکنان دولت با درآمد تا ۳ میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف شدند، همچنین کارکنان با درآمد بین ۳ تا ۱۵ میلیون تومان نیز ۱۰ درصد مالیات پرداخت می‌کنند و درآمدهای بالای ۱۵ میلیون تومان ۲۰ درصد مالیات در سال پرداخت خواهند کرد.

همچنین بنابر تبصره ۵ لایحه بودجه شرایطی درسال ۹۹ فراهم می شود که هم پروژه های عمرانی و هم پروژه های بخش های غیر دولتی مانند شهرداری ها بتوانند از ظرفیت اوراق مشارکت استفاده کنند؛ دولت برای بازپرداخت اصل و سود اوراق سررسید شده تا سال ۹۹ یکصد هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی را بر اساس مقررات مربوط منتشر می کند.

وی گفت: در تبصره ۵ مصوب شد که ۵۰ هزار میلیارد تومان طلب تامین اجتماعی از دولت به اشکال مختلف از جمله حق الامتیاز سهام و حقوق مالکانه، تامین خوراک و انرژی با قیمت ترجیحی برای شرکت های تحت پوشش تامین اجتماعی، واگذاری خانه های سازمانی دولتی و ... پرداخت شود.

قوامی افزود: به منظور جلوگیری از ناهاهنگی و تصمیمات جزیره ای اختیار افزایش بهای آب، برق، گاز برای شرکت های دولتی به هیات وزیران داده شد؛ همچنین معافیت ها و تخفیفات گمرکی مالیاتی در دستگاه های اجرایی شفاف و ثبت می شود تا مشخص شود که این دستگاه ها چه میزان از معافیت ها و تخفیفات گمرکی استفاده می کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق ادامه داد: مصوب شد که درآمدهای وصولی سازمان انتقال خون به عنوان درآمد اختصاصی تلقی و به این سازمان داده شود. آب بهای شرب عشایری نیز با تعرفه روستایی محاسبه می شود. همچنین مددجویان کمیته امداد و بهزیسیتی از پرداخت هزینه های دور پروانه ساختمان، انشعاب آب، برق، گاز و عوارض شهرداری برای اولین بار معاف می شوند.

قوامی گفت: مقرر شد واردات خودروهای سبک، سنگین و ماشین آلات معدنی با اولویت سوخت هیبریدی که منشا ارز خارجی دارند، طبق قوانین و مقررات انجام و به  شرکت های معدنی فرصت داده شود که فعالیت سازندگی داشته باشند. از درآمد دانشگاه های آموزش عالی، دانشگاه ها و موسسات علمی زیر نظر وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و همچنین جهاد دانشگاهی بر اساس قانون توزان هر سال ۳ درصد برداشت می شود که بنابر مصوبه کمیسیون مصوب شد دانشگاه و مووسسات مذکور از شمول استفاده متوازن و پرداخت ۳ درصد معاف شوند.

نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی از مصوبه کمیسیون تلفیق در خصوص غیبت سربازی خبر داد و گفت: پرداخت اقساط معوقه مشمولان غایب در سال ۹۹ فراهم شد که تا پایان سال ۹۹ تسویه کنند؛ در سال‌های گذشته برای مشمولان غایب تسهیلاتی در نظر گرفته شده بود که بنابر مصوبه کمیسیون تلفیق اگر آن‌ها نتوانستند تا پایان سال ۹۹ مبلغ بدهی خود را تسویه کنند برای آنان غیبت از سربازی تلقی می شود.

قوامی ادامه داد: مصوب شد عوارض خروج ورزشکاران تیم ملی که با مجوز وزارت چند بار در سال سفر خارجی دارند با همان نرخ سفر اول محاسبه شود.

وی با اشاره به موارد الحاقی به کل ماده واحده گفت: وزارت نیرو در خصوص  انتقال اموال و دارایی ها مرتبط با تاسیسات آبرسانی داشت؛ بنابر این  به شرکت های آب و فاضلاب اجازه داده شد که این انتقال را انجام دهند و هزینه های انجام شده را در بهای تمام شده خدمات محاسبه کنند.

قوامی با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق درباره طرح کاداستر هم گفت: برای اجرای این طرح نیم درصد حق الثبت اضافه شد و درآمد حاصل در اختیار سازمان املاک کشور قرار می گیرد که طرح را به سرعت اجرایی و عملیاتی کنند.

بانک مرکزی ارائه خدمات به حساب های فاقد هویت الکترونیک را متوقف می کند

وی همچنین از مصوبه ای در راستای شفافیت مالی و مبارزه با پولشویی خبر داد و گفت: برای ایجاد شفافیت و مبارزه با پولشویی و جلوگیری از فرار مالیاتی بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی مکلف شد تا خرداد ۹۹ حساب های فاقد هویت الکترونیک(شهاب) متعلق به اشخاص حقیق و حقوقی ایرانی و خارجی را مسدود و از ارائه خدمات  یا پرداخت سود به آنها خودداری کنند. در راستای شفافیت بانک مرکزی نیز موظف شد ضمن نظارت بر عملکرد بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی تا این تاریخ ارائه خدمات در سامانه های تسویه و پرداخت به حساب‌های فاقد شهاب معتبر را متوقف کند. همچنین بانک مرکزی  باید بسترهای لازم جهت تکمیل اطلاعات هویتی مشتریان بانکی را فراهم کند.

وی افزود: شرکت‌های خدمات پرداخت بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی مکلف‌اند حداکثر تا پایان خرداد ۹۹ از ارائه خدمات پرخطر و غیرمجاز حساب‌های بانکی و پایانه‌های فروش ظرف کمتر از ۲۴ ساعت جلوگیری کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق ادامه داد: شرکت های خدمات پرداخت بانک ها و مووسسات اعتباری غیر بانکی مکلف شدند تا پایان خرداد ۹۹ از ارائه خدمات پرخطر و غیرمجاز حساب‌های بانکی و پایانه‌های فروش ظرف کمتر از ۲۴ ساعت خودداری کنند. بنابر مصوبه کمیسیون تلفیق از ابتدای تیرماه ۹۹ کارسازی کلیه تراکنش‌های بین بانکی و درون بانکی به استثنای تراکنش‌های مبتنی بر کارت و پرداخت وجه چک‌های عادی و رمزدار صادر شده در سال ۹۹ مستلزم اظهار بابت توسط پرداخت کننده و دریافت کننده است.

خانه ها و خودروهای لوکس مشمول مالیات می شوند

وی با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق در خصوص  اخذ مالیات از ثروت های لوکس در سال آینده، گفت:  واحدهای مسکونی و انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین که دارای ارزش‌های تعریف شده در کمیسیون در سال آینده مشمول مالیات می شوند.

بنابر گزارش قوامی نرخ مالیات برای واحدهای مسکونی با  ارزش روز معادل ۱۰ میلیارد تومان؛ نسبت به مازاد ۱۰ تات ۱۵ میلیارد تومان، یک در هزار؛ نسبت به مازاد ۱۵ تا ۲۵ میلیارد تومان، دو در هزار؛ نسبت به مازاد ۲۵ تا ۴۰ میلیارد تومان، سه در هزار؛ نسبت به مازاد ۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان، چهار در هزار؛ نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا، پنج در هزار محاسبه می شود.وی همچنین در خصوص نحوه محاسبه مالیات از خودروهای لوکس گفت: انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی با ارزش یک میلیارد تومان و بیشتر براساس ارزش روز خودرو؛ نسبت به مازاد یک تا یک و نیم میلیارد تومان، نیم درصد؛ نسبت به مازاد یک و نیم تا سه میلیارد تومان، سه درصد و نسبت به مازاد سه میلیارد تومان به بالا، یک و نیم درصد محاسبه می شود.

وی ادامه داد: بنابر مصوبه کمیسیون برای مثال اگر خانه‌ای ۱۵ میلیارد تومان ارزش داشته باشد مالک آن باید سالانه ۵ میلیون تومان مالیات بپردازد، مالیات واحد مسکونی به ارزش ۲۵ میلیارد تومان، ۱۵ میلیون تومان در سال، واحد مسکونی با ارزش۶۰ میلیارد تومان باید ۱۴۰ میلیون تومان و برای واحد مسکونی با ارزش  ۷۰ میلیارد تومان ۱۹۰ میلیون تومان مالیات مالیات بر دارایی در سال مصوب شد.

 وی با بیان اینکه هم اکنون ۳۲ هزار خودروی بالای یک میلیارد تومان در کشور وجود دارد، در خصوص نحوه محاسبه مالیات بر خودروهای لوکس نیز گفت: مالیات برای خودرو با ارزش ۳ میلیارد تومان ۱۵ میلیون تومان  و برای  خودروی ۵ میلیارد تومان نیز ۳۰ میلیون تومان در سال پرداخت می شود.

قوامی اضافه کرد: خودرو و ملک در سالِ تملک، واحدهای مسکونی در حال ساخت، املاک و خودروهای دولتی، خودروهای مونتاژ شده و یا به فروش نرسیده در نمایندگی‌های مجاز از این قاعده مستثنی خواهند بود.

قوامی در خصوص مصوبه کمیسیو تلفیق در باره بانک ایران ونزوئلا نیز گفت:  بانک ایران و ونزوئلا مانند بانک صادرات از سود ناشی از تسعیر ارز معاف می شود.

وی گفت: شرکت ملی نفت ایران مکلف شد ۴ میلیون تن مواد اولیه قیر رایگان از محل خوراک تحمیلی به پالاشگاه‌ها تامین کند و  آن را به صورت ماهانه در اختیار دستگاه‌های اجرایی ذی ربط و در سقف سهمیه‌های تعریف شده برای تامین قیر مصرفی مورد تایید سازمان ملی استاندارد و تامین سایر هزینه‌های تبدیل مواد اولیه و قیر و اجرای اسفالت طرح‌های مربوط قرار دهد سهمیه های تعریف شده؛ ۴۸ درصد آسفالت راه‌های فرعی و روستایی؛ ۱۷ درصد آسفالت معابر شهرهای با جمعیت زیر ۵۰ هزار نفر؛ ۱۱ درصد انجام عملیات خاکپوش؛ ۱۹ درصد آسفالت معابر و بهسازی روستاها و پنج درصد نوسازی مدارس و دانشگاه فرهنگیان  را شامل می شود.

قوامی افزود:بنابر مصوبه کمیسیون تلفیق   ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای استانداردسازی سیستم گرمایشی ۱۰۰ هزار کلاس درس در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرار می‌گیرد.

وی در عین حال که از اتمام بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۹۹ کل کشور  و ورود کیسیون تلفیق به بررسی بخش های هزینه ای خبر داد، گفت:  تبصره ۴ مربوط به برداشت از صندوق توسعه و تبصره ۱۴ مربوط به هدفمندی نیز مراعا مانده  است که در این باره نیز جمع‌بندی نهایی انجام می شود.