۰ نفر

تنها شرکتی که به بلاروس نفت می‌فروشد

۱۶ دی ۱۳۹۸، ۱۹:۰۳
کد خبر: 407631
تنها شرکتی که به بلاروس نفت می‌فروشد

شرکت روس‌نفت تنها شرکت روسی است که پس از آغاز سال ۲۰۲۰ به بلاروس نفت عرضه می‌کند و به پالایشگاه‌های کشور همسایه اجازه داده است در حجم پایین فعالیت کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، تحویل نفت از روسیه به بلاروس از اول ژانویه در پی اختلاف بر سر شرایط قرارداد جدید میان مسکو و مینسک، متوقف شده بود.

این اختلافات در گذشته به اختلال عرضه به اروپا منجر شده بود که ۱۰ درصد از نفت خود را از روسیه و از طریق خط لوله ترانزیت در بلاروس معروف به خط لوله دروژبا دریافت می‌کند. ترانزیت از طریق این خط لوله از ابتدای امسال تاکنون در جریان بوده است.

بلاروس اوایل هفته جاری اعلام کرد روسیه موافقت کرده است ۱۳۰ هزار تن نفت در سال میلادی جدید برای این کشور فراهم کند اما مشخص نکرده بود چه کسی این نفت را فراهم می‌کند.

شرکت نفتی دولتی "بل‌نفت‌خیم" بلاروس روز دوشنبه اعلام کرد پالایشگاه نفتان ۲۶ هزار و ۵۰۰ تن نفت درافت کرده و همچنان در حداقل ظرفیت خود فعالیت می‌کند.

سه منبع آگاه به رویترز اعلام کردند تاکنون روس‌نفت تنها تامین کننده نفت به بلاروس بوده است.

بلاروس ماهانه حدود ۱.۵ میلیون تن نفت روسیه را مصرف می‌کند و بنابراین حجم تامین شده از سوی روس‌نفت تنها برای حفظ پالایش نفت در سطح حداقلی کافی خواهد بود.

مسکو و مینسک در یک دهه گذشته اختلافهای نفتی و گازی متعددی داشته‌اند. کرملین در ماه‌های اخیر فشار روی بلاروس برای افزایش قیمتهای انرژی و کاهش یارانه‌ها را افزایش داده است. روسیه به بلاروس اعلام کرده است اگر امیدوار است همچنان منابع انرژی روسیه را با قیمت‌های داخلی دریافت کند، باید یکپارچگی اقتصادی بیشتر با روسیه را بپذیرد.

بر اساس گزارش یورونیوز، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و الکساندر لوکاشنکو، همتای بلاروسی وی در دسامبر دو دور مذاکره برگزار کردند اما درباره روابط نزدیک‌تر و قیمت‌های نفت و گاز به توافق نرسیدند.