۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

توسعه نیروگاه‌های خصوصی برق درگیر قراردادهای بیع‌متقابل/ چالش وزارت نیرو در اقتصاد برق

۱۳ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۳۸
کد خبر: 406756
توسعه نیروگاه‌های خصوصی برق درگیر قراردادهای بیع‌متقابل/ چالش وزارت نیرو در اقتصاد برق

به‌رغم نیاز کشور به تامین پایدار برق، بی‌توجهی وزارت نیرو به چالش‌های بخش خصوصی برق و عدم اصلاح قراردادهای بیع‌متقابل، ریسک خاموشی در تابستان افزایش خواهد یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین، مدیرعامل شرکت تولید گسترش برق امیرکبیر در نشست خبری اخیر جهش ناگهانی نرخ ارز و تبدیل قرارداد بیع‌متقابل از حالت ارزی به ریالی را از جمله موانع پیش روی تکمیل واحد بخار نیروگاه رودشور برشمرد و گفت: ادامه فعالیت‌های اجرایی احداث واحد بخار نیروگاه رودشور با پیشرفت فیزیکی بیش از 50 درصد با مشکلات جدی مواجه شده است.

وی ظرفیت تولید برق توسط 13 نیروگاه زیرمجموعه بخش خصوصی را 4هزار مگاوات (معادل حدود 5 درصد ظرفیت شبکه برق کشور) اعلام کرد و افزود: در قالب طرح‌های در حال احداث، به این ظرفیت بیش از هزار مگاوات افزوده خواهد شد.

نیروگاه

مشایخی عنوان کرد: با تکمیل طرح های توسعه، راندمان این نیروگاه از 39 به 57 درصد و ظرفیت تولید از 792 مگاوات به 1137 مگاوات می رسد همچین صرفه‌جویی سالانه 720 میلیون لیتر سوخت مایع  باعث کاهش قابل توجه آلودگی‌های زیست‌محیطی متناسب با میزان گازوئیل مصرف نشده از جمله مزایای احداث واحدهای بخار و تبدیل نیروگاه رودشور به سیکل ترکیبی است. این در حالی است که اگر چالش‌های قرارداد بیع متقابل تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی توسط وزارت نیرو حل نشود، اجرای عملیات احداث واحد بخار نیروگاه رودشور که هم‌اکنون با 3 واحد گازی در مدار بهره‌برداری قرار دارد، با تأخیر مواجه شده و در ابتدای پیک سال آینده (تابستان 1399) به بهره‌برداری نخواهد رسید.

مدیرعامل شرکت تولید گسترش برق امیرکبیر درباره مشخصات نیروگاه رودشور که از آن به عنوان نخستین نیروگاه بخش خصوصی کشور نام برده می‌شود، گفت: فاز اول نیروگاه رودشور شامل سه واحد گازی کلاس F است که عملیات احداث آن از سال 1383 آغاز شده و در سال 1386 به بهره‌برداری تجاری رسید.

مشایخی درباره وضعیت کارکرد واحدهای نیروگاه رودشور گفت: این نیروگاه از آغاز بهره‌برداری تا کنون با ضریب آمادگی تولید نزدیک به 96 درصد (10 درصد بالاتر از میانگین صنعت نیروگاهی کشور)، بیش از 48 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرده است.

وی همچنین به راندمان 39.57 درصدی واحدهای گازی این نیروگاه اشاره کرد و گفت: این رقم در مقایسه با میانگین واحدهای گازی شبکه تولید برق، حدود 6 درصد بالاتر است که به معنی صرفه‌جویی مصرف بیش از 850 میلیون مترمکعب گاز (معادل حدود 850 میلیون لیتر گازوئیل) در طول 12 سال گذشته بوده است که علاوه بر مصرف کمتر سوخت به عنوان سرمایه ملی، از نظر زیست‌محیطی نیز فواید زیادی را در پی داشته است.

تبدیل قراردادهای بیع متقابل از ارزی به ریالی و چالش سرمایه‌گذاری

وی در ادامه به موانع موجود در تکمیل واحد بخار نیروگاه رودشور اشاره کرد و گفت: در سال 1392 که قیمت نفت به حدود 120 دلار در هر بشکه افزایش یافته بود، برای تبدیل نیروگاه‌های گازی به نیروگاه سیکل ترکیبی قراردادی با وزارت نیرو منعقد شد که بر اساس آن، وزارت نیرو موظف بود، معادل ارزی سوخت صرفه‌جویی شده (345 مگاوات برق تولیدشده از واحد بخار) را به سرمایه‌گذار پرداخت کند، اما پس از مدتی قیمت نفت به حدود بشکه‌ای 50 تا 60 دلار کاهش یافت، از سوی دیگر قراردادهای بیع متقابل تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی از حالت ارزی به ریالی تبدیل شده و جهش ناگهانی نرخ ارز موجب شد، این مدل قراردادی هیچ توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذاران خصوصی نداشته باشد، به همین دلیل ادامه فعالیت‌های اجرایی احداث واحد بخار نیروگاه رودشور با پیشرفت فیزیکی بیش از 50 درصد با مشکلات جدی مواجه شده است.

مدیرعامل شرکت تولید گسترش برق امیرکبیر درآمد فروش برق از واحدهای گازی نیروگاه رودشور در سال گذشته را هزار و 500 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: اگر این مبلغ در همان تاریخ توسط وزارت نیرو تسویه می‌شد، امکان تهیه 40 تا 50 میلیون یورو ارز و سرمایه‌گذاری در واحد بخار این نیروگاه فراهم بود، اما در حال حاضر و با جهش ناگهانی نرخ ارز، ارزش این رقم به یک‌پنجم کاهش یافته است.

مشایخی بر لزوم حمایت ویژه وزارت نیرو برای رفع چالش‌های تبدیل قراردادهای بیع متقابل تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی از حالت ارزی به ریالی تأکید کرد و گفت: در صورت اصلاح قراردادهای مذکور بخش خصوصی می‌تواند مشکل تأمین برق را در سال‌های آینده حل کند، در غیر اینصورت ادامه فعالیت به شکل فعلی هیچ توجیه اقتصادی ندارد.