۰ نفر

با حضور رئیس جمهور؛

‌فاز نخست شبکه آبیاری پایاب سد خدافرین افتتاح می‌شود

۱۲ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۵۹
کد خبر: 406620
‌فاز نخست شبکه آبیاری پایاب سد خدافرین افتتاح می‌شود

با حضور رئیس جمهور و تا ساعاتی دیگر فاز نخست شبکه آبیاری پایاب سد خدافرین در دشت مغان به وسعت 10هزار هکتار افتتاح می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ‌سرپرست وزارت جهاد کشاورزی که به عنوان نماینده دفتر رئیس جمهور پیش از انجام سفر روحانی در اردبیل حضور یافت، اظهار کرد: طرح آبیاری مدرن پایاب سد خداآفرین در منطقه مغان، تحولی مهم در تولید و اقتصاد کشاورزی استان اردبیل ایجاد می‌کند.

عباس کشاورز خاطرنشان کرد: فاز نخست آبیاری مدرن پایاب سد خداآفرین در منطقه مغان برای آبیاری ۱۰ هزار هکتار از اراضی مرغوب کشاورزی شهرستان‌های بیله‌سوار، پارس‌آباد و اصلاندوز مغان امروز افتتاح می‌شود.

وی گفت: با بهره‌برداری از طرح آبیاری اراضی پایاب سد خداآفرین، فضای بسیار مناسبی برای کسب و کار کشاورزی در منطقه فراهم شده و بسیاری از جوانان مشغول به کار خواهند شد.

کشاورز، خواستار حمایت از تولید کنندگان و بهره‌برداران کشاورزی منطقه مغان توسط سازمان جهاد کشاورزی، استانداری اردبیل و مراکز تحقیقاتی شد و بیان کرد: همه باید تلاش کنند تا مراحل بعدی و تکمیلی طرح عظیم ملی آبیاری مدرن پایاب سد خداآفرین، بدون هیچ گونه مشکلی و مطابق با پیش بینی فنی و کارشناسی تکمیل شود.

وی با اشاره به مزیت مرزی بودن منطقه مغان و وجود دروازه گمرکی مهم بیله‌سواردر این منطقه برای تسهیل صادرات انواع محصولات تولید شده در منطقه اظهار کرد: میزان تولیدات محصولات کشاورزی در منطقه مغان به برکت اجرای پروژه مهم آبیاری مدرن پایاب سدخداآفرین به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت و می‌بایست برای صادرات پایدار و مستمر محصولات از این منطقه از دروازه مرزی موجود برنامه‌ریزی و بازاریابی شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: در این باره اگر لازم باشد وزارت جهاد کشاورزی با هماهنگی وزارت امور خارجه ورود خواهد کرد تا با امضای پروتکلی و با فراهم شدن صادرات محصولات کشاورزی، وضعیت معیشتی بهره‌برداران و تولید کنندگان نیز بهبود یابد.

کشاورز ادامه داد: طرح‌های مختلفی می‌توان برای الگوی کشت منطقه مغان تعریف کرد و بنا به صلاحدید کارشناسان و مسئولان، باید بین ۱۰ تا ۳۰ درصداز سطح زیر کشت اراضی منطقه به کشت سبزی و صیفی اختصاص یابد ولی این طرح زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که موانع و مشکلات بازار مصرف حل و فصل شود.