۰ نفر

قایق 60 هزار صیاد به گل نشسته است

۹ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۰۷
کد خبر: 405765
قایق 60 هزار صیاد به گل نشسته است

این روزها اگر گذارتان به سواحل جنوب و شمال کشور بیافتد، صدها قایق ماهیگیری را می‌بینید که به دریا نرفته‌اند و در اسکله لنگر انداخته‌اند؛ جای شگفتی است که با گذشت بیش از یک ماه از افزایش سه برابری قیمت بنزین، سهمیه بنزین 8 هزار شناور مجاز بنزین سوز در این سواحل تازه دیروز تعیین و تصویب شده و در این روزها تهیه روزانه50 تا 150 لیتر بنزین با قیمت لیتری سه هزار تومان برای صیادان صرفه ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، غلام پژمان، یکی از ماهیگیران شهرکنگ درشهرستان بندرلنگه مانند سایر همکاران خود این روزها خیلی کم به دریا می‌رود و قایقش در کنار ده ها قایق صیادان دیگر در اسکله بندر لنگر انداخته است. او با ابراز نارضایتی از اوضاع خود و دیگر همکارانش به‌دنبال گران شدن بنزین می‌گوید: 90 شناور مجوزدار و 800 شناور بدون مجوز داریم که با آنها امرار معاش می‌کردیم اما از موقعی که بنزین سهمیه‌بندی شد و قیمتش را نیز بالا بردند بیشتر ما بیکار شدیم و برای گذران زندگی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنیم. از سوی دیگر در اطراف شهر ما کارخانه‌ای هم نیست که حداقل در آن مشغول به کار شویم. در شرایط فعلی از هر 100 قایق بنزینی تنها 20 تا 30 قایق کار می‌کنند و بقیه به دریا نمی‌روند.

وی ادامه می‌دهد: قبلاً با مقدار سوختی که داشتیم هرروز به دریا می‌زدیم و شکرخدا صید داشتیم اما الان باید حداقل 150 لیتر بنزین با قیمت 3 هزار تومان برای یک بار رفتن به دریا تهیه کنیم که واقعاً برای ما غیرممکن است. تقاضای ما از شیلات و دریابانی و دیگر مسئولان دست اندرکار این است هرچه زودتر سهمیه مناسبی را برای ما صیادان درنظر بگیرند تا بیشتر از این متضرر نشویم.

دستهای خالی صیادان

محمد سعید جمهوری، مدیرعامل شرکت تعاونی خدمات صیادی قشم و نماینده صیادان هم با اشاره به اینکه سهمیه‌بندی بنزین باید با برنامه‌ریزی بیشتری انجام می‌شد، می‌گوید: این وضعیت واقعاً معیشت صیادان را متزلزل کرده. صیادان قبلاً 21 روز از ماه را به دریا می‌رفتند و صید داشتند اما الان با گران شدن بنزین و نداشتن سهمیه، هم دفعات رفتن به دریا کم شده وهم به‌دنبال آن میزان صید کاهش پیدا کرده؛ صید ما هم چون صید فرسایشی است ممکن است همیشه صید به تور نداشته باشیم که این خود ضرر را چند برابر می‌کند زیرا سوخت قایق را گران تهیه می‌کنیم ودر قبال آن صیدی هم نداریم.

جمهوری که علاوه بر مسئولیتش به ماهیگیری هم اشتغال دارد به سهمیه 1500 لیتر بنزینی که شیلات کشور برای صیادان به دولت پیشنهاد داده اشاره می‌کند و می‌افزاید: از مسئولان می‌خواهیم که حداقل همین مقدار سهمیه را برای امرار معاش به ما بدهند تا زندگی روزمره را بگذرانیم. صیادی که 4 روز متوالی از صبح تا غروب به دریا می‌رود و تنها ممکن است 10 عدد ماهی صید داشته باشد، واقعاً با فروش آنها پولی به دست نمی‌آورد که هم بتواند خرج زندگی اش را درآورد و هم هزینه سوخت قایقش را تهیه کند.

بنزین قیمت ماهی را دو برابر کرد

اسحاق تندرو، رئیس هیأت مدیره اتحادیه صیادان کشور ومدیرعامل و عضوهیأت مدیره صیادان هرمزگان هم از حال و روز فعلی صیادان ابراز نگرانی می‌کند و می‌افزاید: از زمانی که بنزین سهمیه‌بندی شده تا الان یک لیتر بنزین هم به صیادان ندادند. در کل کشور 12 هزار قایق صیادی بنزین سوز داریم که روی هر کدام 3 نفربرای گذران زندگی‌شان کار می‌کنند و در این مدت سوختی هم نگرفتند این در صورتی است که با توجه به بعد مسافت صیدگاه‌ها روزانه بالغ بر 50 تا 60 لیتر بنزین برای 21 روز دریا رفتن نیاز است که تأمین آن واقعاً هزینه بالایی می‌خواهد.

تندرو با ابراز ناراحتی از این وضعیت که تاکنون 60 هزار نفر صیاد به‌طور مستقیم بیکار شده‌اند، ادامه می‌دهد: این تعداد صیاد هر کدام با 5 تا 6 سر عائله با مشکلات زیادی دست به گریبانند.

وی گران شدن ماهی و کاهش صید را از دیگر تبعات گران شدن نرخ بنزین عنوان می‌کند و اظهار می‌دارد: قیمت ماهی که تا یک ماه گذشته کیلویی 40 هزار تومان بود هم‌اکنون به 85 هزار تومان و حتی بالاتر افزایش پیدا کرده، طبیعی است که تداوم بلاتکلیفی سهمیه بنزین صیادان روی قیمت ادوات صیادی هم تأثیر خواهد گذاشت. تقاضای ما از دولتمردان این است که قبل از سهمیه‌بندی کردن بنزین، سهمیه را با توجه به تعداد صیادان تعیین کنند تا بیشتر از این متضرر نشوند. خبری که روز گذشته رئیس سازمان شیلات اعلام کرد شاید رونقی به کار و کسب راکد این روزهای صیادان دهد. هر چند این سهمیه هنوز در مرحله تصویب و ابلاغ است.

طبق آخرین خبر  رئیس سازمان شیلات ایران اعلام کرد: سرانجام با رایزنی‌های سازمان شیلات ایران با وزارت نفت و وزارت کشور، سهمیه بنزین 1200لیتر در ماه برای قایق‌های صیادی با نرخ 1500 تومان به تصویب رسید. نبی‌الله خون‌میرزایی به رایزنی سازمان شیلات ایران با وزارت نفت و معاونت امنیتی وزارت کشور درباره در نظر گرفتن سهمیه بنزین برای صیادان اشاره کرده و می‌گوید:‌ در رایزنی‌ها و مکاتباتی که انجام شد، توجیهات فنی سهمیه‌ بنزین صیادان را یادآور شدیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سهمیه‌بندی بنزین نیز دیدگاه سازمان شیلات را جویا نشده بودند، ادامه می‌دهد: به همین دلیل نیز وارد رایزنی با شرکت ملی پالایش و پخش ایران به نمایندگی از وزارت نفت و معاونت امنیتی وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه شدیم و مقرر شد در این زمینه بازنگری‌های لازم صورت گیرد.