۰ نفر

3عامل تعیین کننده قیمت نفت تا‌۲۰۳۰

۸ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۲۵
کد خبر: 405507
3عامل تعیین کننده قیمت نفت تا‌۲۰۳۰

شرایط اقتصاد جهان، رشد تولید و صادرات نفت آمریکا و اتحاد اوپک و تولید کنندگان غیر اوپک به رهبری روسیه همچنان بر قیمت نفت تا ۲۰۳۰ تاثیر خواهند گذاشت.

به گزارش اویل پرایس، 2019 سال پایانی یک دهه آشفتگی در بازارهای نفت است. طی این دهه قیمت نفت برنت از اوج 125 دلار در هر بشکه در 2017 تا پایین ترین حد 30 دلار در هر بشکه در ژانویه 2016، نوسان داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم؛ آشفتگی های ژئوپلیتیکی، رشد اقتصادی، افزایش تولید نفت شیل آمریکا و سیاست های مختلف اوپک برای تعیین روند قیمت نفت دهه ای را به تصویر کشید که رو به پایان است.

به گفته اندی کریتچلو از گلوبال پلتس، در دهه جدید که با 2020 آغاز می‌شود، عوامل اصلی تعیین کننده قیمت نفت شبیه به دوره گذشته است.

 شرایط اقتصاد جهان، رشد تولید و صادرات نفت آمریکا و اتحاد اوپک و تولید کنندگان غیر اوپک به رهبری روسیه همچنان بر قیمت نفت تا 2030 تاثیر خواهند گذاشت.

 افزایش درگیری های ژئوپلیتیکی و سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه تولید کنندگان اصلی نفت از جمله ایران و ونزوئلا هم بخش عرضه بازار را طی چند سال آینده شکل خواهد داد.

 از نظر تقاضا، افزایش سهم انرژی های تجدیدپذیر در ترکیب انرژی و بالا رفتن استفاده از خودروهای برقی، تا حد زیادی جای  تقاضا برای سوخت های فسیلی را در تولید برق و نفت را در حمل و نقل خواهد گرفت. افزایش نگرانی های جوی هم بر تصمیمات جدید برای سرمایه گذاری در تولید سوخت های فسیلی  تاثیر خواهد گذاشت.

 تصویر اصلی عرضه و تقاضا احتمالاً یکسان خواهند بود ولی سیاست‌های مربوط به اقتصادهای پاک‌تر می‌تواند عامل جدیدی در تغییر شکل بازارهای نفت  و تعیین قیمت آن طی دهه آینده باشد.

 به گفته تحلیل گران گلوبال پلتس، انرژی های جایگزین که شامل انرژی های تجدید پذیر و نفوذ بیشتر خودروهای برقی و هیدروژنی می شود، تقاضا برای سوخت های فسیلی را بسیار محدود خواهد کرد.

 آژانس بین المللی انرژی در آخرین گزارش سالانه دورنمای انرژی جهان آورده است که تقاضای جهانی نفت در اواسط دهه آینده به اوج میرسد و تا 2030 ثابت می شود.

 تعجبی ندارد که اوپک همچنان سهم نفت را در ترکیب انرژی جهان تا 2040 بالا می بیند. سازمان کشورهای صادر کننده نفت انتظار دارد خودروهای برقی تنها 13 درصد ناوگان حمل و نقل جهان را در 2040 در اختیار داشته باشند و پیش بینی می کند همچنان بیشترین رشد از طرف خودرو های دارای موتور احتراق داخلی باشد.

 طی دهه آینده، با توجه به رشد عرضه از طرف کشورهای خارج از قرارداد اوپک، افزایش سهم انرژی های تجدیدپذیر و خودروهای الکتریکی در بحبوحه کاهش هزینه‌های فنی و افزایش نگرانی در مورد تغییرات جوی، مشخص می شود اوپک تا چه حد هنوز هم در بازار جهانی نفت تأثیرگذار خواهد بود.

 رشد اقتصاد جهان و رکودهای اقتصادی هم بدون شک بر قیمت و تقاضای نفت در دهه آینده تاثیر می گذارند. منطقه ناآرام خاورمیانه هم با دارا بودن یک پنجم عرضه روزانه نفت جهان و قدرتهای جهانی که سعی می کنند در آن تأثیر بگذارند، در آینده بازارهای نفت تأثیر گذار خواهد بود.