۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نفت در سقف متوقف شد/ هدیه کریسمسی خاورمیانه به طلای سیاه

۷ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۴۴
کد خبر: 405257
نفت در سقف متوقف شد/ هدیه کریسمسی خاورمیانه به طلای سیاه

قیمت نفت در پی انتشار گزارش کاهش موجودی مخازن نفت آمریکا و افزایش خوشبینی اقتصادی در آمارهای چین، در بالاترین حد چهار ماهه اخیر ایستاد.

اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده؛ در جریان معاملات آخرین روز هفته، انواع شاخص های نفتی با افزایش قابل توجه به کار خود پایان دادند.

در این میان هر بشکه نفت برنت با رشد 1.5 دلاری نسبت به ابتدای هفته در محدوده 66 دلار و 87 سنت به کار خود پایان داد تا بدین ترتیب در سقف 120 روزه خود بایستد.

شاخص نفتی وست تگزاس اما رشد پُرشتاب تری را تجربه کرده و با افزایش 1.7 دلاری نسبت به ابتدای هفته معاملاتی در محدوده 61 دلار و 72 سنت به کار خود پایان داد.

در اواسط این هفته میلادی بهای طلای سیاه با تحولات منطقه خاورمیانه و استعفای رئیس جمهور عراق روند صعود را آغاز کرد. گفتنی است مهم ترین عامل جهش قیمت نفت، افت هفتگی ۵.۷ میلیون بشکه ای ذخایر نفت آمریکا بود که فراتر از برآورد ۱.۷ میلیون بشکه کاهش مورد انتظار بازار گزارش شد. همچنین گزارش فعالیت تعداد حلقه چاه‌های نفت آمریکا مجددا نزولی شده و با افت ۸ حلقه به ۶۷۷ رسیده که تحلیل‌گران آن را عامل کاهش شتاب تولید نفت در بلندمدت عنوان می‌کنند.

عامل دیگر تاثیرگذار بر رشد قیمت نفت، اخبار مثبت از نشانه های پایان جنگ تجاری است.گفتنی است پیش‌تر توافق تجاری میان چین و آمریکا نیز سبب شده تا داده های اقتصادی چین نیز رشد محسوسی را نشان داده و سبب رونق بورس های آسیایی و حتی آمریکایی شود. همچنین شاخص دلار با افت 0.58 درصدی به 96 کاهش یافت که این موضوع نیز یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت نفت و سایر کامودیتی‌ها است.

13