۰ نفر

ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۱۱ میلیون متر مکعب رسید

۴ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۳۹
کد خبر: 404645
ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۱۱ میلیون متر مکعب رسید

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: ذخیره فعلی سد زاینده رود به ۳۱۱ میلیون متر مکعب رسید که در مقایسه با متوسط بلند مدت کمتر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، حسن ساسانی افزود: با وجود بارش‌ها در سرشاخه‌های زاینده رود در پاییز امسال، اندوخته چندانی در پشت سد اضافه نشده و وجود ندارد و کماکان مشکل کم‌آبی در این منطقه باید جدی گرفته شود.

وی با اشاره به آمار ورودی و خروجی به این مخزن اضافه کرد: ورودی فعلی سد زاینده رود ۱۱.۵ و خروجی آن ۱۱ مترمکعب بر ثانیه است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای، مقدار بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری(مهر ۹۸) تاکنون در سرشاخه‌های زاینده رود را ۳۳۴ میلی متر اعلام و خاطرنشان کرد: این میزان پارسال ۴۲۲ و متوسط بلند مدت ۳۹۶ میلی متر بود.

ساسانی ادامه داد: تحلیل آمار بارش‌ها نشان می دهد که وضعیت بارش‌ها مناسب نیست و کماکان باید امیدوار به نزول نعمت الهی باشیم.

وی با تاکید بر اهمیت صرفه جویی در مصرف آب افزود: با توجه به کاهش منابع آب سطحی و زیرسطحی در منطقه مرکزی کشورمان طی یک دهه گذشته، بارش‌های اخیر نمی‌تواند خشکسالی‌ها را جبران کند، بنابراین مصرف بهینه مایه حیات را باید در دستور کار قرار دهیم.

زاینده رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.

این رودخانه در سال های اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی، خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و برداشت های بی رویه به یک رودخانه فصلی تبدیل شده و در پایین دست بخصوص در فصول گرم سال با خشکی مواجه می‌شود.

سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور و تامین کننده آب شرب، محیط زیست،، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.