۰ نفر

سهمیه‌بندی بنزین تردد جاده‌های مازندران را کم کرد

۲ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۳۹
کد خبر: 404093
سهمیه‌بندی بنزین تردد جاده‌های مازندران را کم کرد

سهمیه‌بندی بنزین و اصلاح قیمت این فراورده نفتی که از اواخر ماه آبان شروع شد، ترمز رشد تردد در جاده‌های اصلی و فرعی مازندران را به عنوان سومین استان پرتردد کشور کشید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بر اساس آمار سه ساله اخیر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران، همه ساله آمار تردد در محورهای اصلی این استان با رشد ۸ تا ۱۰ درصدی همراه است و این روند افزایشی در تمام فصول سال حتی فصل سرما پاییز و زمستان نیز ادامه داشت.

با این حال بر اساس آمار ۹ ماهه سال جاری اداره کل راهدارو حمل و نقل جاده ای مازندران، آمار تردد در محورهای این خطه شمال کشور در مجموع نه تنها رشد سالانه خود را تکرار نکرد بلکه بیش از یک درصد کاهش یافت.

بر اساس آمار رسمی در ۹ ماهه سال جاری ۴۷۵ میلیون تردد در محورهای اصلی و فرعی استان مازندران به ثبت رسید، در حالی که آمار تردد در مدت مشابه سال قبل ۴۸۱ میلیون بود. آمار تفکیکی هم گویاست که ۴۱ میلیون از تردد خودروها در این مدت مربوط به جاده های اصلی بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل نه تنها افزایشی نداشته که روند کاهشی به خود گرفته است.

کاهش ۲۰ درصدی مصرف بنزین 

معاون شرکت فراورده های نفتی منطقه ساری یکی از نتایج کاهش تردد در جاده های استان را کم شدن مصرف بنزین در این استان دانست گفت: با اجرای طرح سهیمه بندی و اصلاح قیمت سوخت ، مصرف این ماده سوختی در استان روزانه ۸۰۰ هزار لیتر کاهش یافته است .

مراد اسلامی میزان کاهش را نسبت به قبل از سهمیه بندی حدود ۲۰ درصد اعلام کرد و افزود: تا پیش از اجرای سهمیه بندی بنزین روزانه حدود چهار میلیون لیتر و در روزهای تعطیل نیز پنج میلیون لیتر بنزین در این استان مصرف می شد.

توقف رشد تردد 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران  گفت : اصلاح قیمت سوخت و سهیمه بندی بنزین که از اواخر آبان ماه سال جاری در سطح کشور شروع شد،  روند رو به رشد تردد خودروها در محورهای اصلی و فرعی این خطه شمال کشور را متوقف کرد.

عباسعلی نجفی افزود : در ۹ ماهه سال جاری ۴۷۵ میلیون تردد در سطح محورهای این استان به ثبت رسید که این آمار در سال گذشته حدود ۴۸۱ میلیون تردد بود.

وی گفت : براساس آمار هر ساله  تردد در جاده های اصلی و فرعی استان مازندران با ۸ تا ۱۰ درصد رشد مواجه بود و این در حالیست آمار ۹ ماهه سال جاری نشان می دهد که اصلاح  قیمت سوخت تا حد زیادی ترمز افزایش تردد را در سطح جاده های این استان کشید و این کاهش تردد در مصرف سوخت نیز تاثیر گذار بود.

نجفی افزود : مازندران از لحاظ تردد خودروهای عبوری در سطح کشور رتبه سوم را پس از تهران و البرز دارد و در مجموع ۶ درصد از ترددهای کشور در محورهای این استان رخ می دهد.

مازندران ۱۰ هزار و۴۰۰ کیلومتر جاده اصلی و فرعی دارد که سه هزار و ۶۰۰ کیلومتر این محور را جاده های اصلی تشکیل می دهد که هراز پرترافیک ترین محور اصلی مازندران است که روزانه در آن ۴۰ هزار تردد انجام می شود.