۰ نفر

قائم‌مقام شرکت ملی پخش در گفتگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

سهم ال‌پی‌جی در سبد سوخت کشور/ صادرات در اولویت است

۲ دی ۱۳۹۸، ۱۰:۳۴
کد خبر: 404022
سهم ال‌پی‌جی در سبد سوخت کشور/ صادرات در اولویت است

باوجود مزایای ال‌پی‌جی نسبت به سی‌ان‌جی و سایر سوخت‌ها اما طرحی برای جایگزین کردن این سوخت به جای بنزین و سی‌ان‌جی در سبد سوخت کشور وجود ندارد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ ال پی جی یکی از محصولات پالایشی نفت و گاز است که شامل پروپان، پروپلین، بوتان و بوتیلن است.

البته قسمت عمده LPG از پروپان و بوتان با نسبتی تقریبا مساوی تشکیل شده است. ال‌پی‌جی در پالایشگاه محصول فرعی تصفیه گاز طبیعی و پالایش نفت خام است. درحال حاضر عمده تولید ال‌پی‌جی کشور در جهت مصارف خانگی و صادرت به‌کار می‌رود و بخش ناچیزی به سبد سوخت کشور می‌رسد.

اما این روزها با سهمیه بندی و تغییر قیمت بنزین، تقاضا در بخش حمل و نقل برای LPG (ال‌پی‌جی) به جای بنزین افزوده شده است. البته در حال حاضر تولید سالانه ال‌پی‌جی در کشور برابر با ۸.۵ میلیون تن است که در پی اعمال تحریم‌ها، کمتر از نیمی از این محصول صادر می‌شود. گفتنی است ال‌پی‌جی نسبت به سی‌ان‌جی نیز مزایایی دارد:

پیمایش بیشتر با ال‌پی‌جی نسبت به سی‌ان‌جی

شتاب ایجاد شده توسط سی‌ان‌جی کمتر از نصف شتاب ایجاد شده توسط ال پی جی است.

میزان خوردگی ناشی از گاز سی ان جی به مراتب نسبت به ال پی جی برای خودروهای بنزین سوزی که دوگانه سوز می شوند(تبدیل کارگاهی)، بیشتر است.

هزینه دوگانه سوز کردن خودرو بنزین سوز با CNG نسبت به LPG بیش از سه برابر خواهد بود.

وزن کپسول سی‌ان‌جی، چهار برابر بیشتر از ال‌پی‌جی است.

این مزایا سبب شده تا همچنان برخی افراد رغبت به استفاده از کپسول ال‌پی‌جی در خودرو داشته باشند. اما قاسمی ده‌چشمه قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی می‌گوید هیچ تصمیمی برای گسترش ال‌پی‌جی در سبد سوخت بخش حمل و نقل کشور وجود ندارد.

وی در خصوص دلایل این عدم جایگزینی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: از آنجا که ال‌پی‌جی از قابلیت صادرات بالایی برخوردار است، ترجیح بر این بوده که حداکثر استفاده را از ظرفیت صادراتی آن ببریم. چراکه به جهت انتقال سهل‌تر نسبت به بنزین، صادرات آن به مقاصد دورتر امکان‌پذیر است. همچنین از نظر خصوصیات‌، ال‌پی‌جی بسیار شبیه بنزین بوده که این موضوع هم قیمت آن را در بازارهای جهانی تحت‌الشعاع قرار داده و هم تقاضا برای این محصول را افزایش داده است. در نتیجه مزایای صادرات ال‌پی‌جی از نظر اقتصادی بسیار قابل توجه خواهد بود.

وی در ادامه افزود: از سویی دیگر بخش عمده تولید ال‌پی‌جی کشور، به مصارف خانگی می‌رسد چراکه هنوز استان‌هایی وجود دارند که ساکنین آن‌ها گاز لوله‌کشی (گاز طبیعی) ندارند. از این رو به دلیل صادرات و مصارف خانگی، سهم ال‌پی‌جی در سبد سوخت بخش حمل و نقل کشور تنها دو درصد است. چراکه به گفته ده‌چشمه، تولید ال‌پی‌جی در ایران محدود بوده و اگر هم زمانی مصارف خانگی با گاز معمولی جایگزین شود، بازهم صادرات ال‌پی‌جی به دلیل مزایایی که ذکر شد در اولویت خواهد بود. در نتیجه به گفته ده‌چشمه فعلا سیاست جایگزینی ال‌پی‌جی در سبد سوخت کشور مطرح نیست.