۰ نفر

تحلیل روزنامه بیلد آلمان؛

«اعلام جنگ» مرکل علیه ترامپ

۳۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۳۲
کد خبر: 403516
«اعلام جنگ» مرکل علیه ترامپ

اعلام تحریم آمریکا علیه پروژه «نورد استریم۲ » و شرکای اروپایی، واکنش آلمان و روسیه را برانگیخت به گونه‌ای که روزنامه بیلد آلمان واکنش آنگلا مرکل صدر اعظم این کشور را به مثابه «اعلام جنگ علیه ترامپ» توصیف کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سنای آمریکا لایحه ۷۳۸ میلیارد دلاری بودجه دفاعی برای سال مالی ۲۰۲۰ را هفته گذشته (سه‌شنبه ۲۶ آذر/ ۱۷ دسامبر) تصویب کرد و دیروز (جمعه ۲۹ آذر) به طور رسمی به امضای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا رسید که تحریم‌های تنبیهی علیه پروژه « نورد استریم۲ » و شرکای اروپایی، از جمله موارد آن است.

دولت ترامپ به تازگی  با این استدلال که این پروژه سبب وابستگی اروپا به روسیه در بخش انرژی می شود، فشارها بر برلین را باهدف خارج شدن از این پروژه تشدید کرد.

نورد استریم۲، سرمایه گذاری مشترک بین شرکت «گازپروم» روسیه و شرکت‌های فرانسوی، اتریشی، هلندی، انگلیسی و آلمانی است که با عبور از دریای بالتیک و دور زدن اوکراین، گاز روسیه را به اروپا منتقل می‌کند.

در مقاله بیلد آمده است: مرکل تداوم اقدامات ایالات متحده در تضعیف این پروژه خط لوله گازی را که مورد حمایت دولت او قرار دارد، تحمل نخواهد کرد. این نشریه آلمانی ابراز اطمینان کرده که هیچ چیز، ساخت این خط لوله در فاز کنونی آن را تضعیف نخواهد کرد و این پروژه بزودی با موفقیت تکمیل خواهد شد.

پیشتر، مرکل در جلسه پرسش و پاسخ پارلمان آلمان، از تحریم‌های آمریکا علیه خط لوله ۹.۵ میلیارد یورویی (۱۰.۶ میلیارد دلار) که گاز روسیه را به آلمان منتقل می کند، انتقاد کرده بود.
به گفته مرکل، آلمان «مخالف تحریم های فراسرزمینی» از جمله تحریم های اعمال شده از سوی کنگره آمریکا علیه نورد استریم ۲ است اما قصد ندارد تحریم های تلافی جویانه‌ای علیه واشنگتن اعمال کند.  

مرکل در این زمینه گفت: گزینه دیگری به جز مذاکره در نظر ندارم و به وضوح اعلام می کنم که تحریم‌های فراسرزمینی این چنینی را تایید نمی کنیم.
او بارها اعلام کرده که نورد استریم ۲ منافع اقتصادی آلمان را تامین می کند.

براساس تحریم‌های آمریکا، شرکت‌هایی که در پروژه نورد استریم ۲ همکاری دارند، ۳۰ روز مهلت خواهند داشت تا عملیات خود را متوقف کنند؛ همچنین افرادی که معلوم شود در این پروژه نقش دارند با تهدید توقیف دارایی ها و لغو روادید آمریکا مواجه خواهند شد.
به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، واشنگتن بارها این خط لوله را نقشه ای برای افزایش سلطه ادعایی روسیه بر بازار  انرژی اتحادیه اروپا توصیف کرده است. قرار بود این پروژه تا پایان سال ۲۰۱۹ تکمیل شود اما به دلیل کوتاهی دانمارک در پذیرش عبور این خط لوله از خاک این کشور به تاخیر افتاد. 

در عین حال، آمریکا تلاش دارد اروپا را وادار کند گاز طبیعی مایع این کشور را که هزینه بیشتری دارد، بخرند. روسیه بارها ادعاهای آمریکا درباره خط لوله نورد استریم را رد کرده و آن را فقط پروژه ای تجاری عنوان کرده است.


واکنش مسکو
«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به تحریم های آمریکا علیه نورد استریم ۲ وخطوط لوله ترک استریم گفت، آمریکا که بدهی آن به رقم بی‌سابقه ای رسیده است، کشورهای دیگر را از توسعه اقتصادی خود منع می‌کند.
این مقام روس در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: کشوری که بدهی ملی آن ۲۲ تریلیون دلار است کشورهای معتبر دیگر را از توسعه بخش اصلی اقتصاد خود منع می‌کند! ایدئولوژی آمریکایی رقابت جهانی را بر نمی‌تابد، رقابتی که وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور احکام جدید بازداشت اقتصادی آن را تایید می کند.  
نورد استریم ۲ حاصل سرمایه‌گذاری مشترک بین شرکت نفت و گاز روسیه موسوم به گازپروم و ۵ شرکت اروپایی از فرانسه، استرالیا، آلمان و دانمارک و بریتانیا است.