۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سهام آرامکو در سقف قیمت عرضه می‌شود/ پایان انتظار چهار ساله پادشاه

۲۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۵:۰۲
کد خبر: 401143
سهام آرامکو در سقف قیمت عرضه می‌شود/ پایان انتظار چهار ساله پادشاه

هر سهم شرکت آرامکو در پیش‌گشایش بازار فردا، در محدوده 10 درصد سقف مجاز یعنی با رقم 35.2 ریال عرضه خواهد شد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ پس از آنکه دولت سعودی، 25.6 میلیارد دلار از فروش 0.05 درصد سهام آرامکو در بورس عربستان به دست آورد اکنون برای ورود عمومی به بازار سهام، پیشنهاد قیمت 35.2 ریال برای هر سهم داده است. این رقم در سقف قیمتی مجاز روزانه بازار بوده که 10 درصد نیز از قیمت کشف شده در روز عرضه اولیه بالاتر است.

از این رو اولین عرضه عمومی آرامکو، فردا راس ساعت 9:30 به وقت محلی آغاز شده و تا 10:30 نیز ادامه خواهد یافت. گفتنی است مدت زمان حراج سهام در بورس عربستان 30 دقیقه است که به جهت شرایط خاص آرامکو، زمان این معاملات دو برابر پیش بینی شد.

در نتیجه شروع معاملات سهام آرامکو، پایان یک تلاش نزدیک به چهار ساله است که با به قدرت رسیدن ولیعهد این کشور محمد بن سلمان و برنامه 2030 برای اصلاح اقتصاد سعودی در هم آمیخته شده است. وی اولین بار در مصاحبه ای با اکونومیست در ژانویه سال 2016 اعلام کرد که عرضه اولیه آرامکو، رکوردها را در بورس دنیا جابجا خواهد کرد. همچنین بن سلمان از همان ابتدا بر ارزش 2 تریلیون دلاری آرامکو اصرار داشت که البته در جریان کشف قیمت سهام این شرکت در بورس عربستان،آرامکو برابر 1.7 تریلیون دلار ارزش گذاری شد. در نتیجه برای آنکه حرف عربستانی ها عملی شود، فردا سهام آرامکو با 10 درصد افزایش قیمت نسبت به قیمت کشف شده در روز اول، عرضه خواهد شد که در صورت انجام معامله در قیمت 35.2 ریال، ارزش آرامکو به 1.88 تریلیون دلار خواهد رسید.

در زیر نمودار شش شرکت بزرگ بورسی دنیا مشاهده می شود که رنگ بنفش نشان دهنده سهام شناور این شرکت ها و رنگ خاکستری گویای درصد سهام در تملک سهامدار عمده است. در این بین آلفابت، فیسبوک و مایکروسافت بیشترین درصد سهام شناور و آرامکو کمترین میزان سهام شناور را دارد.

28