۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

قیمت نفت در مسیر بازگشت/ کاهش تولید اوپک خنثی شد

۱۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۹:۰۲
کد خبر: 400930
قیمت نفت در مسیر بازگشت/ کاهش تولید اوپک خنثی شد

درحالی هنوز یک هفته از توافق کاهش تولید نفت اوپک نگذشته که به دلیل ضعف تقاضا در بازارهای جهانی، مطابق تحلیل‌های اقتصادآنلاین اثر تصمیم اوپک کوتاه‌مدت بوده و قیمت نفت مجددا در کانال نزولی قرار گرفت.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ جمعه هفته گذشته اعضای اوپک پلاس کاهش تولید ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت علاوه بر ۱.۲ میلیون بشکه‌ای توافق شده در گذشته، را تصویب کردند که البته بنابه دلایل ذکر شده در تحلیل‌های پیشین، بازارهای جهانی واکنش مثبتی به انتشار این خبر نشان نداده و افزایش محدود قیمت نفت نتیجه تصمیم داوطلبانه عربستان مبنی بر تداوم کاهش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای نفت این کشور بود.

همانطور که در تحلیل‌های پیش از نیز عنوان شده بود، تاثیر تصمیمات اوپک بر روند قیمت نفت در بازارهای جهانی به کمترین سطح ممکن رسیده و آثار توافقات این گروه در کوتاه‌مدت از بازار حذف می‌شود. این درحالی است که تحلیل‌گران نفتی پیش‌بینی می‌کنند تولیدکنندگان غیراوپکی در سال آینده با افزایش دو میلیون بشکه‌ای نفت در روز، نه‌تنها کاهش تولید اوپک را جبران می‌کنند که فزونی عرضه را نیز تشدید خواهند کرد.

از این رو در دو روز گذشته قیمت نفت برنت با کاهش ۵۰ سنتی به محدوده ۶۴ دلار بازگشته است. شاخص نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز دستخوش تغییرات منفی شده و نتوانست بر قدرت عزضه بی‌رویه نفت در بازارهای جهانی غلبه کند.

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت نفت در دو روز گذشته، انتشار داده‌های ضعیف از صادرات چین بود. آمارها نشان داد صادرات چین در ماه نوامبر نسبت به سال گذشته ۱.۱ درصد کاهش یافته است.