۰ نفر

نماینده مجلس در گفتگو با اقتصادآنلاین تاکید کرد؛

سهمیه بندی بنزین صفوف سیلندر گاز را طولانی‌تر کرده/ یک استان سیستان و یک جایگاه سی ان جی

۱۸ آذر ۱۳۹۸، ۹:۲۵
کد خبر: 400497
سهمیه بندی بنزین صفوف سیلندر گاز را طولانی‌تر کرده/ یک استان سیستان و یک جایگاه سی ان جی

درحالی مردمان سیستان هرساله پاییز و زمستان را در صف تامین سیلندر گاز می گذرانند که سهمیه بندی بنزین و تمایل افراد به گازسوز کردن خودروهایشان و همچنین نبودجایگاه عرضه CNG سبب تشدید صف گاز در این استان شده است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ باوجود لوله کشی گاز تا نواحی مرزی استان سیستان و بلوچستان اما به دلیل نبود شرایط انتقال گاز به داخل منازل و اماکن، همچنان مردم برای گذران زندگی متمایل به استفاده از  سیلندر گاز مایع هستند.

در این رابطه محمد باسط درازهی نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: باتوجه به رسیدن فصل سرما در استان سیستان و بلوچستان و نبود گاز لوله کشی داخل منازل در اکثر شهرستان ها و مرکز استان، رجوع مردم به استفاده از سیلندرها و کپسول گاز برای گرم نگه داشتن امکان و نیازهایی از قبیل پخت و پز، سبب افزایش مصرف گاز به بیش از دو برابر حد معمول شده است.

وی در ادامه افزود: عدم تخصیص کافی نفت سفید برای گرم کردن منازل، متاسفانه منجر به تشکیل صف های طولانی برای تحویل گاز در اغلب مناطق استان سیستان شده است که می طلبد شرکت ملی گاز و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تمهیداتی را بی اندیشند که هرساله ما شاهد این وضعیت نامطلوب در تامین نیازهای اولیه مردم زاهدان و شهرستان های تابعه نباشیم.

به گفته درازهی، تامین بنزین، نفت سفید و سیلندر کپسول گاز در فصل سرما، صرفا نقش مسکّن داشته و در کوتاه مدت ما هیچ راه دیگری نداریم و اما کاراساسی و بنیادی، تسریع بخشیدن به پروژه های گازرسانی است که سال ها از آغاز آن می گذرد. وی با اشاره به این موضوع که لوله کشی 600 کلیومتر گاز در منطقه سراوان مدت ها است که تصویب شده گفت: از دولت و دستگاه های اجرایی انتظار می رود در تکمیل پروژه گازرسانی تسریع نمایند تا حداقل در سال های آینده شاهد این وضعیت در منطقه نباشیم. البته در حال حاضر نیز انتظار می رود سهمیه نفت سفید و بنزین ساکنین این مناطق افزایش یابد.

نماینده سراوان در ادامه با اشاره به مشکلات ناشی از سهمیه بندی بنزین، گفت: یکی دیگر از عوامل افزایش شدید تقاضای سیلندر گاز در این استان، تقاضای مردم به استفاده از گاز LPG به جای بنزین در خودروهایشان است. وی گفت: از یک سو بعد مسافت در استان سیستان بسیار بالا و قریب به 1200 کیلومتر بوده و از سوی دیگر تمرکز امکانات در مرکز استان بوده، مردم ناچارند برای دسترسی به امکانات، فواصل زیادی را طی کنند از این رو باتوجه یه سهمیه اندک بنزین، ناگزیر به منظور کنترل هزینه سوخت، از سیلندرهای گاز برای خودروهایشان استفاده می کنند. در نتیجه این موضوع نیز سبب تشدید تقاضا و طولانی تر شدن صفوف سیلندر گاز شده است.

نماینده سراوان با اشاره با چالش بزرگ در خصوص عرضه CNG در استان سیستان گفت: متاسفانه باوجود پهناوری و وسعت بالای جغرافیایی استان، تنها یک جایگاه سوخت CNG آن هم در مرکز استان وجود دارد. این در حالی است که به دلیل تراکم جمعیت بالا در روستاها، مسافت طولانی میان روستا تا شهر و تعدد مراجعات ساکنین به شهر برای دریافت خدمات، ضرورت وجود جایگاه های عرضه CNG بسیار محسوس است.

از سوی دیگر به گفته درازهی، با اعمال سهمیه بندی بنزین در کشور و اختصاص سهمیه 30 لیتری به خودروهای دوگانه سوز، نبود جایگاه عرضه CNG در این استان، اجحاف در حق دارندگان خودروهای دوگانه سوز است چراکه هم سهمیه بنزین کافی ندارند و هم جایگاهی برای سوخت گاز در سرتاسر این استان پهناور در دسترس نیست.