۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش‌می‌دهد؛

آب و آتش سعودی‌ها برای آرامکو تازه وارد/ قیمت نفت جهش کرد

۱۵ آذر ۱۳۹۸، ۲۰:۴۵
کد خبر: 399871
آب و آتش سعودی‌ها برای آرامکو تازه وارد/ قیمت نفت جهش کرد

قیمت نفت که پس از انتشار توافق رسمی اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید ۵۰۰هزار بشکه‌ای نفت، افت و خیز 2درصدی را تجربه کرده بود، با اظهارنظر وزیر انرژی عربستان در خصوص پایبندی بیشتر به کاهش تولید، جهش لحظه‌ای داشت.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ هفتمین نشست اوپک و غیر اوپک درحالی به پایان رسید که کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت این گروه و متحدانش نیز  نتوانست سبب افزایش پایدار قیمت نفت شود.

مطابق تحلیل‌های پیشین اقتصادآنلاین، اثر تصمیمات اوپک بر بازار نفت دیگر بلند مدت نبوده و این گروه قدرت خود را در قیمت‌گذاری نفت مانند قبل ندارد. از این رو تصمیمات کاهش تولید نفت که از سوی اوپک گرفته می‌شود با وجود رشد تولید روزافزون آمریکا، دیگر رنگ و بویی چندان ندارد.

در ادامه کاهش قیمت نفت، عربستان به شدت دلواپس سهام تازه عرضه شده آرامکو و تاثیر افت قیمت نفت بر ارزش این شرکت است. گفتنی است روز گذشته سهام شرکت آرامکو برای اولین بار عرضه شد که در مجموع ارزش این شرکت به ۱.۷ تریلیون دلار رسید. حال که آرامکو راهی بازار سرمایه شده، افزایش و کاهش درآمد آن بیش از هر زمان دیگری برای سعودی‌ها اهمیت پیدا کرده است.

از این رو وزیر انرژی سعودی‌ها پس از جلسه امروز اوپک پلاس و در نشست خبری پایانی این اجلاس اعلام کرد ‌در صورت پایبندی اعضا به برنامه کاهش تولید، عربستان علاوه بر کاهش ١میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه‌ای تولید نفت اوپک و غیر اوپک، که امروز به طور رسمی توافق شد، به تنهایی ٤٠٠ هزار بشکه دیگر از تولید نفتش کم می کند. با این حساب کاهش تولید نفت اوپک و غیر اوپک، به ٢میلیون و ١٠٠هزار بشکه در روز خواهد رسید.

با این اظهارنظر سعودی‌ها قیمت نفت که می‌رفت در روند نزولی تثبیت شود، مجددا جهش یک دلاری در بازارهای شرق اسیا داشت و شاخص برنت تا محدوده ۶۴ دلار رشد کرد. گفتنی است این شاخص نفتی امروز را با ۶۳ دلار و ۴۱ سنت آغاز نمود و پس از صحبت‌های شاهزاده عبدالعزیز به رقم ۶۴ دلار و ۸۰ سنت صعود کرد.

e6d04ad8-76c7-4e24-9ea8-8857f0ac81b1

37bee28a-4946-490b-b4fe-9c6167efcc66