۰ نفر

عبادزاده در گفتگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

روش‌های تأمین مالی ارزی در صنعت پتروشیمی/ سرمایه‌گذاری مطمئن برای شرکت‌های تأمین سرمایه

۱۳ آذر ۱۳۹۸، ۱۵:۰۳
کد خبر: 399379
روش‌های تأمین مالی ارزی در صنعت پتروشیمی/ سرمایه‌گذاری مطمئن برای شرکت‌های تأمین سرمایه

پیش‌فروش محصولات پتروشیمی یکی از روش‌های قابل‌قبول فروش و صادرات مواد پتروشیمی است که می‌تواند در شرایط تحریم نیز به‌مثابه راهکاری برای تأمین مالی، اعم از ارزی و ریالی، در پروژه‌های این صنعت اجرا شود.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ معمولا از پروژه‌های پتروشیمی به‌علت حجم بالایِ ارزبَری، به‌ عنوان مگا پروژه یاد می‌شود. از این‌رو حتی در وضعیت عادی اقتصادی یکی از گلوگاههای پروژه‌هایِ این صنعت، شناسایی و جذبِ منابع مالی و سرمایه‌گذاری است. از سوی دیگر در اوضاع‌واحوال فعلی که تحریم راه ورود سرمایه‌گذاران خارجی را محدود کرده است، بهره‌مندی از روش‌ها و قراردادهای پیش‌فروش محصولات می‌تواند راهگشای موردقبولی در تأمین مالی صنعت پتروشیمی باشد.

دراین‌رابطه رضا عبادزاده، مدیرعامل شرکت تجارت صنعت هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: «در سال‌های اخیر، جهت و جریانِ صادرات محصولات پتروشیمی تغییراتِ اساسی کرده و با خروجِ آمریکا از قالبِ یک مصرف کنندۀ صرف، و ورود آن کشور به عرصهٔ صادرات محصولات پتروشیمی، بخشی از سودهای رویائیِ این صنعت از دسترس همگان خارج و عرصۀ رقابت تنگ‌تر شده است.» وی در ادامه افزود: «در شرایط عادی نیز تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی کار آسانی نبود؛ ازاین‌رو باتوجه‌به تحریم‌ها، لازم است که روش‌های دیگری نیز برای تسهیل ورود پول به پروژه‌های این صنعت بکار گرفته شود.»

مدیرعامل شرکت تجارت صنعت در تشریحِ یکی از این روش‌ها گفت: «قراردادهای پیش‌خرید محصولات یکی از روش‌های رایج در دنیا برای فروش محصولات پتروشیمی است. در این روش که نوعی معاملۀ سلف محسوب می‌شود، خریداران، محصولات آیندهٔ یک پتروشیمی را پیش‌خرید می‌کنند وکل وجه آن را می‌پردازند. مدتی بعد، فروشنده بدهی خود را با تحویل محصول، معمولاً با اندکی تخفیف نسبت‌به قیمتِ روز، تسویه می‌کنند.»

وی در ادامه افزود: «گاهی اوقات کسانی که تخصصِ خریدوفروش محصولاتِ پتروشیمی را دارند، توانِ مالی کافی برای انجام پیش‌خرید را ندارند و نیازمند آن هستند که سرمایه‌گذاران یا شرکتهای تأمین سرمایه، نقدینگیِ موردنیاز را در اختیارشان قرار دهند. در این فرایند، هر سه طرف، خریدار و فروشنده و سرمایه‌گذر، به اهداف خود می‌رسند.»

وی افزود: «یکی از محاسن این روش، ایمن‌بودنِ سرمایه‌گذار از تغییراتِ برابریِ نرخ ریال و ارزهای خارجی است؛ چراکه اکثر محصولاتِ پتروشیمی قابلیتِ صادرات دارد و بازگشت پول اصلِ سرمایه و سودِ آن، دستخوشِ تغییراتِ نرخ ارز و سقوطِ احتمالی ریال نخواهد شد.