۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بهای نفت در آستانه نشست177/ طلای سیاه در انتظار توافق اوپک و روسیه

۱۳ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۳۹
کد خبر: 399365
بهای نفت در آستانه نشست177/ طلای سیاه در انتظار توافق اوپک و روسیه

قیمت انواع نفت خام یک روز پیش از برگزاری نشست اوپک همچنان در محدوده مثبت قرار دارد اما نوسانات اندک قیمتی حاکی از چشم انتظاری بازارها از نتایج حاصل از اجلاس اوپک است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ بازارهای جهانی نفت خود را برا نشست 177 اوپک آماده می کنند و این آمادگی از نوسانات محدود و نگران قیمت کاملا مشخص است چراکه هنوز طرف های مذاکره از جمله روسیه، موضع جدی در خصوص تداوم کاهش تولید اتخاذ نکرده است. اگرچه همچنان کاهش 400 هزار بشکه تولید در این گروه نفتی بسیار محتمل خواهد بود اما رشد 2.6 میلیون بشکه ای تولید نفت شیل آمریکا تا حد زیادی مازاد کاهش تولید اوپک را خواهد بلعید. از سویی دیگر افزایش تولید نفت نروژ و برزیل نیز تا حدی توجه نظر معامله گران نفتی را به خود جلب کرده است.

در این بین مسئله اصلی میزان کاهش تولید مورد توافق در نشست فردا است. از یک سوی به گفته تحلیلگران، اوپک می بایست برای متعادل نگه داشتن بازار،  تولیدات خود را به 28.6 میلیون بشکه در روز کاهش دهد اما از سوی دیگر، مسئله از دست دادن سهم از بازار نیز برای کشورهای عضو این گروه به موضوع نگران کننده ای تبدیل شده است چراکه در میان بازار کامودیتی ها، کسب سهم از بازار در معاملات نفتی امری بسیار دشوار و زمان‌بَر است.

با نزدیک شدن به زمان برگزاری این دبیرخانه این اجلاس برنامه نشست را منتشر کرد که مطابق با آن  نشست افتتاحیه اوپک ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه روز پنجشنبه و با حضور سران هیئت‌های نمایندگی کشورهای عضو اوپک و نمایندگان، دبیر کل اوپک، ناظران و اصحاب رسانه برگزار می‌شود. 

نشست پشت درهای بسته اوپک نیز با حضور سران هیئت‌های نمایندگی، نمایندگان و دبیر کل اوپک ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه روز پنجشنبه برگزار می‌شود. 

WhatsApp Image 2019-12-04 at 3.03.17 AM

البته همانطور که در تحلیل های پیشین نیز تاکید شد اصلی ترین و بنیادی ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت نفت در دوره بلندمدت، آینده پُرابهام جنگ تجاری است. در نتیجه به نظر می رسد کاهش تولیدات اوپک تنها می تواند از سقوط بیشتر قیمت نفت آن هم تا حد اندکی جلوگیری کند.

گفتنی است در بازارهای جهانی روز جاری شاخص نفت برنت با رشد 90سنتی به رقم 61 دلار و 71 سنت رسید که در محدوده کف ماهانه قرار دارد.

همچنین هر بشکه نفت خام وست تگزاس نیز با افزایش 75 سنتی به محدوده 56 دلار و 85 سنت نزدیک شد که اندکی بالاتر از کمترین قیمت ماهانه این شاخص نفتی است.