۰ نفر

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز:

گاز نقش اساسی در انتقال انرژی به سمت توسعه پایدار دارد

۷ آذر ۱۳۹۸، ۲۰:۲۵
کد خبر: 397978
گاز نقش اساسی در انتقال انرژی به سمت توسعه پایدار دارد

دبیرکل جی‌یی‌سی‌اف گفت: پیام اصلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز این است که گاز طبیعی سوخت آینده است و نقشی اساسی در انتقال انرژی خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اینترنتی آفریکا اویل اند پاور از مالابو، یوری سنتورین روز چهارشنبه (ششم آذرماه) در آیین گشایش رسمی دومین سمینار بین‌المللی گاز اعلام کرد: مصرف جهانی گاز طبیعی تا سال ۲۰۵۰ میلادی دو برابر می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شانا، وی با بیان اینکه پیام اصلی ما این است که گاز طبیعی سوخت آینده است و نقشی اساسی در انتقال انرژی خواهد داشت، گفت: ما به حمایت از موضع مجمع کشورهای صادرکننده گاز درباره قیمت‌های معیار ادامه خواهیم داد و بر مدنظر قرار دادن قیمت نفت به‌منظور تعیین قیمت گاز برای خریداران و فروشندگان آن تأکید داریم و خواهیم داشت.

طبق الگوی چشم انداز جهانی گاز مجمع کشورهای صادرکننده گاز، گاز طبیعی تنها منبع هیدروکربنی خواهد بود که می‌تواند سهم خود را در سبد انرژی جهانی افزایش دهد و همچنان سریع‌ترین رشد مصرف را در میان سوخت‌های فسیلی به خود اختصاص دهد.

گابریل امباگا اوبیانگ لیما، وزیر معادن و منابع معدنی گینه استوایی نیز در آیین گشایش دومین سمینار بین‌المللی گاز گفت: تقاضا برای گاز طبیعی ادامه خواهد داشت و به ما در تحقق اهداف توسعه پایدار و انتقال انرژی برای کشورمان، آفریقا و جهان کمک خواهد کرد.

وی افزود: ما در حال کار روی توسعه و اکتشاف تدریجی میدان‌های گازی مختلف هستیم، همه کارهایی که ما انجام می‌دهیم مطابق با سیاستی است که جامعه جهانی از ما می‌خواهد برای سوخت‌های فسیلی داشته باشیم، ما می‌خواهیم از محیط زیست محافظت کنیم و نیازهای جوامع دورافتاده در روستاهای قاره آفریقا را تأمین کنیم.

براساس این گزارش، قاره آفریقا قرار است حضور خود را در حوزه انرژی جهانی افزایش دهد و تولید گاز را تا سال ۲۰۴۰ میلادی به بیش از دو برابر مقادیر کنونی افزایش دهد و ترتیب سبد انرژی جهانی را در این فرآیند تغییر دهد.

قاره سیاه تا سال ۲۰۴۰ میلادی ۹.۲ درصد به تولید جهانی گاز طبیعی کمک خواهد کرد و در نتیجه تولید گاز این قاره از سالانه ۲۵۵ میلیارد مترمکعب به بیش از ۵۰۵ میلیارد مترمکعب و با میانگین ​​رشد سالانه ترکیبی ۳.۴ درصد می‌رسد.

با این اوصاف، گاز جایگزین سوخت‌های فسیلی دیگر خواهد شد و انتقال انرژی به سمت توسعه پایدار را تسهیل خواهد کرد.

پس از سخنرانی‌های آیین گشایش رسمی دومین سمینار بین‌المللی گاز، میزگردی با عنوان «گاز در بافتار ژئوپلیتیکی» با تمرکز بر ضرورت وجود زیرساخت‌ها، رقابت در هزینه‌ها، پایداری محیط زیست و انسجام منطقه‌ای در سرمایه‌گذاری روی ذخایر جهانی گاز، برگزار شد.

در این میزگرد، محمد حسین عادلی، رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در دومین سمینار بین‌المللی گاز و نشست فوق‌العاده وزارتی جی‌یی‌سی‌اف گفت: «گاز طبیعی در حال رشد است تا به عنوان یک سوخت منتخب در سطح جهانی مطرح شود. سهم گاز در سبد انرژی در گذشته ۱۸ درصد بود. هم‌اکنون این رقم ۲۳ درصد است و پیش بینی می‌شود تا دو دهه آینده به ۲۶ درصد برسد.

وی ادامه داد: گاز در حال جایگزینی زغال سنگ و نفت است، سهم کنونی زغال سنگ در سبد انرژی ۲۶ درصد است و این مقدار مطابق با پیشبینی‌ها به ۱۷ تا ۱۸ درصد می‌رسد، اکنون نفت با ۳۲ درصد در سبد انرژی نقش محوری دارد و قرار است ۲۵ تا ۲۶ درصد کاهش یابد. این کاهش سهم بیشتر به گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص خواهد یافت.

نشست تخصصی «بحث و گفت‌وگوی وزیران: گاز در بافتار ژئوپلیتیکی» روز چهارشنبه و پس از پایان آیین گشایش رسمی دومین سمینار بین‌المللی گاز با حضور گابریل امباگا اوبیانگ لیما، وزیر معادن و منابع طبیعی گینه استوایی، محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان، تیمپره سیلوا، وزیر نفت نیجریه، محمد اکراب، وزیر انرژی و معادن الجزایر و مانوئل کودو، وزیر نفت ونزوئلا و محمدحسین عادلی، دبیرکل پیشین جی‌یی‌سی‌اف برگزار شد.

دومین سمینار بین المللی گاز با سخنرانی وزیر معادن و منابع طبیعی گینه استوایی و دبیرکل جی‌یی‌سی‌اف روز چهارشنبه (ششم آذرماه) در شهر مالابو گینه استوایی آغاز به‌کار کرد؛ فرانچسکو پاسکوال اوباما ایسوئی، نخست وزیر گینه استوایی و شهردار مالابو هم از سخنرانان رسمی این سمینار بودند.

نشست فوق‌العاده وزارتی جی‌یی‌سی‌اف هم امروز (پنجشنبه، هفتم آذرماه) به ریاست وزیر معادن و منابع طبیعی گینه استوایی برگزار می‌شود، محمدحسین عادلی، رئیس هیئت ایرانی شرکت‌کننده در دومین سمینار بین‌المللی گاز و نشست وزارتی جی‌یی‌سی‌اف، به عنوان نماینده بیژن زنگنه، وزیر نفت، در نشست امروز شرکت می‌کند.

پنجمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز فردا (جمعه، هشتم آذرماه) برگزار می‌شود، محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهوری نماینده دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری در این نشست خواهد بود.