۰ نفر

عربستان و منافع کاهش عرضه نفت

۱۸ آبان ۱۳۹۸، ۸:۳۰
کد خبر: 393139
عربستان و منافع کاهش عرضه نفت

چشم‌انداز بازار انرژی حکایت از آن دارد که قیمت نفت خام با افزایش چشمگیر روبه‌رو نخواهد بود اما به نظر می‌رسد عربستان سعودی به منظور بالابردن قیمت نفت و افزایش ارزش سهام شرکت «آرامکو» تلاش دارد تا از عرضه نفت خام به بازار بکاهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، با اینکه بازار نفت در چند هفته اخیر با مولفه‌های گوناگون و گاه متناقضی در مورد آینده روبه‌رو شده است اما روزهای به نسبت آرامی را طی می‌کند و نسبت به برخی تحولات مهم واکنش‌های محتاطانه‌ای را بروز می‌دهد.

درحالی که در هفته گذشته روند کاهش اندک قیمت نفت خام بر بازار حاکم بود اما انتشار برخی گزارش‌ها در مورد کاهش بیش از حد انتظار ذخیره نفت خام ایالات متحده هم نتوانست تاثیر چندانی بر قیمت‌ها داشته باشد. گفته می‌شود در قبال خبر فوق بهای نفت‌های برنت و وست تگزاس تا حدود نیم درصد کاهش داشتند.برخی تحلیلگران این رفتار خنثی در بازار نفت را تحت تاثیر امیدواری به حل و فصل مشکلات تجاری میان امریکا و چین می‌دانند. رفع موانع میان دو کشور و توقف یا متعادل شدن جنگ تعرفه‌ای آنها می‌تواند به بهبود روند رشد اقتصادی هر دو کشور به ویژه چین و جهان کمک کند.

همین امر ممکن است امیدواری به افزایش تقاضای جهانی نفت را بیشتر کند. این دیدگاه مثبت به آینده از سوی «محمد بارکیندو» دبیرکل اوپک هم بیان شده است. دبیرکل اوپک حتی پیش بینی کرد که چشم‌انداز بازار نفت در سال آینده میلادی احتمالا مثبت و با افزایش تقاضا همراه خواهد بود. بارکیندو به همین دلیل دورنمای کاهش بیشتر تولید نفت اوپک را ضروری ندانست.البته در چارچوب تحلیل وی، چشم‌انداز بازار در سال ۲۰۲۰ به دلیل تغییرات در اقتصاد جهانی خوشبینانه خواهد بود.

با این وجود حتی گزارش چشم‌انداز جهانی نفت که از سوی اوپک منتشر شد هم به نقش مخرب بازیگران خارج از اوپک در بر هم زدن موازنه و افزایش عرضه اشاره داشت.پیش‌بینی اوپک برای سال‌های آینده از کم‌تر شدن سهم این سازمان در بازار جهانی انرژی خبر می‌دهد. در حالی که در سال ۲۰۱۹ اوپک روزانه حدود ۳۵ میلیون بشکه نفت به بازار عرضه کرده است اما برآورد اخیر نشان می‌دهد تا پنج سال دیگر این سهم به کمتر از ۳۳ میلیون بشکه نفت کاهش می‌یابد. البته اوپک نیاز جهانی نفت در آن سال را هم اندکی کمتر از شرایط کنونی عنوان داشت.