۰ نفر

تولید نفت اوپک ۶۹۰هزار بشکه در روز افزایش یافت

۱۰ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۳۰
کد خبر: 391448
تولید نفت اوپک ۶۹۰هزار بشکه در روز افزایش یافت

۱۴ تولید کننده عضو اوپک در ماه اکتبر ۲۹.۵۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده اند که ۶۹۰ هزار بشکه بیشتر از ماه سپتامبر است .

به گزارش رویترز، تولید نفت اوپک در ماه اکتبر به خاطر بازگشت سریع تولید نفت عربستان پس از حمله به تاسیسات نفتی این کشور افزایش یافت .
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، 14 تولید کننده عضو اوپک در این ماه 29.59 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده اند که 690 هزار بشکه بیشتر از ماه سپتامبر است . تولید ماه سپتامبر اوپک پایین ترین حد تولید از 2011 بود .
انتظار می رفت بازگشت عربستان به ظرفیت کامل تولید پس از حمله های چهاردهم سپتامبر ماه ها طول بکشد ولی این اتفاق تنها طی چند هفته افتاد .
قیمت نفت که پس از این حمله ها تا 72 دلار در هر بشکه افزایش یافته بود حالا تا 60 دلار پایین آمده است و تحلیلگران انتظار دارند عربستان همچنان به تلاش برای حمایت از بازار ادامه دهد .
کارستن فریتچ، تحلیل گر کامرز بانک گفت:« عربستان سعودی در صورت لزوم، تولید نفت خود را کاهش می دهد تا بازار نفت را متعادل سازد و قیمت ها را حداقل ثابت نگه دارد ».
روسیه و سایر تولیدکنندگان نفت طی ائتلافی از اول ژانویه 2019 ، 1.2 میلیون بشکه در روز تولید را پایین آورده اند. سهم اوپک از این کاهش تولید 800 هزار بشکه در روز است که توسط 11 عضو آن غیر از ایران ، لیبی و ونزوئلا اجرایی می‌شود .
تعهد این 11 عضو اوپک به قرارداد کاهش تولید که حالا تا مارس 2020 تمدید شده است، در ماه اکتبر تا 140 درصد کاهش یافت که دلیل آن افزایش تولید در عربستان بود. تعهد این گروه به قرارداد کاهش تولید در سپتامبر 222 درصد بود .
بیشترین کاهش تولید اوپک در اکوادور صورت گرفت که در نهم اکتبر فروش نفت خود را متوقف کرد. فعالیت در حداقل 20 میدان نفتی این کشور بخاطر اعتراضات ضد دولتی متوقف شده است.
عربستان سعودی قبل از حمله های ماه گذشته هم تولید خود را بیش از سهمیه اش طبق قرارداد اوپک پایین آورده بود. این کشور هنوز هم بیش از 400 هزار بشکه در روز کمتر از قرارداد تولید می کند .
ونزوئلا که با تحریم‌های آمریکا علیه شرکت نفت دولتی خود دست و پنجه نرم می کند و شاهد کاهش طولانی مدت تولیدش بوده، حالا کمی عرضه نفت را افزایش داده است .
تولید در لیبی و ایران، دو کشور دیگری که از این قرارداد معاف شده بودند ، تغییری نکرده است .
امارات متحده عربی صادراتش را افزایش داده وتولید نفت آن در ماه اکتبر کمی بالا رفته است .
پس از اکوادور بیش ترین کاهش تولید مربوط به عراق می‌شود که نفت کمتری از بنادر شمالی خود صادر کرده است. دومین تولیدکننده بزرگ اوپک همچنان بیشتر از سهمیه اش طبق قرارداد نفت تولید می کند .