۰ نفر

نماینده کوهدشت در گفتگو با اقتصادآنلاین تاکید کرد؛

لرستان در آستانه ویرانی ناشی از سیل بی‌تدبیری/ کوتاهی وزارت نیرو و راه نابخشودنی است

۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۳۹
کد خبر: 390687
لرستان در آستانه ویرانی ناشی از سیل بی‌تدبیری/ کوتاهی وزارت نیرو و راه نابخشودنی است

هنوز خرابی های ناشی از سیل فروردین ماه ترمیم نشده که اندک بارش جزیی در منطقه لرستان آسیب جدی به روستاییان بخش کوهدشت وارد کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، با شروع فصل بارش ها و سرما، خطر وقوع سیلاب مجدد لرستان را تهدید می کند. این در حالی است که به اذعان نمایندگان این استان، عملکرد قابل توجهی برای جلوگیری از وقوع سیلاب از سوی وزارت نیرو در این استان به چشم نمی خورد.

در رابطه با معضلات حل نشده مردم لرستان از سیل فروردین ماه تا کنون و همچنین احتمال وقوع مجدد سیلاب در این استان،  الهیار ملکشاهی نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: متاسفانه مسئولان و وزرای نیرو و وزارت راه و شهرسازی، در این مدت 7 ماهه تنها به کاغذ بازی بسنده کرده و چاره اساسی برای پیشگیری از وقوع مجدد سیلاب و همچنین بازسازی مسیرهای سیل زده نداشتند.

وی در ادامه افزود: طبق گزارش‌ها در بارندگی اخیر که البته مقدار آن نیز اندک بود، قسمتی از جاده اصلی طرحان از بخش های شهرستان کوهدشت، که نسبتا ترمیم شده بود به دلیل عدم تعمیرات اساسی، مجددا از بین رفت. ملکشاهی دلیل اصلی نابسامانی را عدم مسئولیت پذیری از سوی وزارت راه عنوان کرد و گفت: مسئولین راهسازی و وزارت نیرو در استان لرستان، تابستان را با بی مسئولیتی سپری کرده و اکنون با کمترین بارش‌ها مردم این مناطق باید نگران وقوع خرابی گسترده باشند.

ملکشاهی با تاکید بر اینکه مشکلات بوجود آمده در سیل اخیر کماکان بر قوت خود باقیست گفت: مسئولان برای تبلیغات کلنگ‌زنی هایی انجام می دهند که هیچ ثمره ای برای مردم ندارد. برای مثال در کوهدشت ارتباط با بخشی از این شهرستان به دلیل سیل قطع شده بود که تاحدی این ارتباط برقرار شد اما مجددا با اندکی بارش شاهد ویرانی مجدد راه تازه تاسیس هستیم که قرار بود جایگزین برای این راه احداث شود که هنوز خبری از جاده نیست.

این نماینده مجلس در خصوص خسارات بارندگی روزهای اخیر نیز گفت: در یکی از روستاهای بخش کوهدشت به دلیل بارندگی، سیل وارد منازل مردم شده و حدود یکصد راس از دام ها آسیب دیده و کلیه آذوقه زمستانی جو و گندم از بین رفتند. وی تاکید کرد: متاسفانه کمک ویژه‌ای هم برای این مردم ارسال نشده و تنها هلال احمر حضور محدود در این منطقه داشته است.

ملکشاهی دلیل اصلی سیل فروردین ماه گذشته و همچنین تهدید سال جاری را بی تدبیری وزارت نیرو در احداث سد معشوره و همچنین عدم لایروبی به موقع آبراه‌ها عنوان کرد و گفت: بطور صریح می گویم که وزارت نیرو در استان لرستان مرتکب کم کاری و قصور شده است. وی تصریح کرد: در فروردین ماه که سیل خسارات فراوانی را در لرستان بر جای گذاشت و بستن سد سیمره به جهت کمک به استان خوزستان، سبب تشدید خسارات به 11 روستای منطقه رودبار لرستان شد، وزارت نیرو به هیچ کدام از وعده های خود برای ترمیم بخش های آسیب دیده عمل نکرد. ملکشاهی افزود: در بازدید اخیری که از روستاهای سیل زده داشتیم، مردم همچنان آواره و بی سر پناه هستند.

این نماینده مجلس همچنین در خصوص عدم تکمیل سد معشوره نیز گفت: از آنجاکه رودخانه کشکان که از پلدختر و خرم آباد و معمولان عبور می کند، شیب بسیار تندی دارد و لزوم احداث سد بر روی این رودخانه به شدت احساس می شود. البته کار احداث آن از مدت ها پیش آغاز شده ولی با بی توجهی مسئولان وزارت نیرو، به پایان نرسیده و ما شاهد تبعات ویرانگر نبود این سد در سیل فروردین ماه بودیم. وی تاکید کرد: به دلیل سهل انگاری های متعدد از سوی وزات نیرو، استان لرستان امسال بیش از هر زمان دیگری در خصوص سیلاب تهدید خواهد شد.