۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تایید کمبود بنزین سوپر/صادرات پشت سر تعمیرات پنهان شد

۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۶:۰۴
کد خبر: 390364
تایید کمبود بنزین سوپر/صادرات پشت سر تعمیرات پنهان شد

درحالی مسئولین شرکت ملی پخش، دلیل اصلی کمبود بنزین سوپر در سطح کشور را تعمیرات پالایشگاه ها عنوان می کنند که شنیده‌ها حاکی از صادرات این فرآورده به کشورهای همسایه است.

به گزارش اقتصادآنلاین، در هفته گذشته نایب رئیس و عضو هیات مدیره اتحادیه جایگاه‌ داران سوخت عنوان می کند که اکثر جایگاه‌های سوخت فاقد بنزین سوپر هستند. این موضوع سبب شد تا مسئولین شرکت ملی پالایش و پخش در واکنش به خبر فوق اعلام کنند "طبق قانون مکلف به تولید و توزیع بنزین معمولی و بنزین با استاندارد یورو ۴ است که هم اکنون بیشتر از میزان تعهد خود بنزین با کیفیت یورو تولید و در کشور توزیع می‌کند."

در این میان تا روز جاری خبر کمبود بنزین سوپر از سوی زیرمجموعه وزارت نفت تایید نشده بود اما امروز مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش با تایید این خبر گفت: تعمیر پالایشگاه‌ها علت کاهش عرضه بنزین سوپر بوده است. همچنین وی از عرضه 9 میلیون لیتر بزنین سوپر در سطح جایگاه های شهر تهران خبر داد.

اما نکته قابل تامل این ماجرا، نبود توجیهات فنی و دقیق برای کمبود بنزین سوپر است که از سوی مسئولین مطرح شده است. دو سناریوی اصلی پشت این کمبود عبارتند از صادرات بنزین سوپر و تعمیرات پالایشگاه ها.

در ماه اخیر بورس انرژی تلاش کرده تحرکاتی در زمینه صادرات فرآورده های نفتی به کشورهای اطراف داشته باشد. این در حالی است که به نظر می رسد در همه کشورها، تامین نیاز داخل در اولویت بوده و پس از آن است که می توان به صادرات فکر کرد.

چرا باید در شرایطی که در آستانه فصل سرما و بازگشت آلودگی ها قرار داریم، بنزین سوپر به دلیل صادرات از جایگاه ها حذف شوند؟!

سناریوی دوم که از سوی مسئولین شرکت ملی پخش مطرح شده بحث تعمیرات اساسی پالایشگاهای تولید کننده بنزین سوپر است. باز هم در همه پالایشگاهای دنیا مرسوم است که به منظور برنامه ریزی و ذخیره سازی، برنامه تعمیرات پالایشگاه ها از پیش اعلام شود تا سیستم تامین و توزیع فرآورده های نفتی با کمبود مواجه نشود، و با ذخیره سازی استراتژیک تعمیرات غیربرنامه ریزی شده نیز مدیریت می‌شود. حال سوال اینجاست که اگر قرار بود پالایشگاهای تولید کننده بنزین سوپر در کشور (بیشترین حجم تولید بنزین سوپر در پالایشگاه اراک انجام می شود) به تعمیرات بروند، از پیش برنامه‌ای برای ذخیره‌سازی و مقابله با کمبود فرآورده های استراتژیک اندیشیده نشده است؟!