۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چهارگانه افزایش قیمت نفت/اما و اگرها از کاهش بیشتر تولید

۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۱۲
کد خبر: 390349
چهارگانه افزایش قیمت نفت/اما و اگرها از کاهش بیشتر تولید

قیمت نفت برنت پس از سه هفته متوالی که در کانال نزولی قرار داشت با انتشار اخبار مساعد توانست مجددا محدوده 60 دلار را پس بگیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، قیمت نفت در هفته گذشته باتوجه به تهدیدات رشد عرضه و افول اقتصاد جهانی، روند منفی را آغاز کرد اما در روزهای پایانی با انتشار اخبار مثبتی در خصوص کاهش ذخایر نفتی آمریکا، کاهش تعداد دکل های نفتی در این کشور، احتمال برای دستیابی به توافق برای کاهش تولید بیشتر از سوی اوپک و نشانه های مثبت از حصول توافق میان دو طرف جنگ تعرفه ای سبب شد تا قیمت انواع شاخص های نفتی دستخوش تغییرات مثبت شوند.

در این میان نفت برنت با رشد 2.5 دلاری نسبت به رقم ابتدای هفته گذشته توانست پس از سه هفته ناکامی در بازگشت به کانال 60 دلار، در محدوده 61 دلار و 73 سنت به کار خود در هفته گذشته پایان دهد.

WhatsApp Image 2019-10-26 at 4.33.01 AM

شاخص نفت وست تگزاس اما با افزایشی بیشتر از نفت برنت و به میزان سه دلار رشد نسبت به ابتدای هفته گذشته در محدوده 56 دلار و 66 سنت در هفته گذشته متوقف شد.

WhatsApp Image 2019-10-26 at 4.33.00 AM

تداوم سایه سنگین افول اقتصاد جهانی در سایه جنگ تعرفه ای تاثیر هرگونه خبر مثبت برای افزایش قیمت نفت را در کوتاه ترین زمان می بلعد. از این رو به نظر می رسد موارد یاد شده جهت تقویت قیمت نفت کماکان در بلندمدت تاثیر بسزایی بر رشد قیمت در بازارهای جهانی نداشته باشد.

اما یکی از مهمترین اخبار تاثیرگذار بر قیمت جهانی نفت در هفته گذشته، احتمال توافق اوپک و اوپک پلاس برای کاهش بیشتر تولید در آینده نزدیک بود. خبری که البته الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در خصوص آن اعلام کرد: تقاضایی برای تغییر در توافق کاهش تولید نفت اوپک و غیراوپک وجود ندارد. وی تاکید کرد: هیچ درخواست رسمی برای تغییر در شرایط توافق جهانی کاهش تولید نفت میان سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش مطرح نشده است و همه امضاکنندگان توافق کاهش عرضه اوپک و غیراوپک باید تعهدهای خود در این توافق را به‌طور کامل اجرا کنند. 

نواک البته تغییر در توافق کاهش تولید را بطور کامل رد نکرد و گفت: احتمال تغییر در توافق جهانی کاهش تولید نفت وجود دارد. برای این کار یک پیش‌بینی خوب لازم است.  ما نظارت خواهیم کرد و پیش‌بینی می‌کنیم.

گفتنی است  بنا به اظهار تحلیلگران و برخی منابع خبری، تنش های اجتماعی روز گذشته در جنوب عراق و احتمال تاثیرپذیری صادرات نفت عراق از دیگر عوامل رشد قیمت ها در ساعات پایانی بازارهای جهانی نفت خام اعلام شده است.