۰ نفر

روسیه: عربستان عرضه کننده مطمئن نفت نیست

۳ آبان ۱۳۹۸، ۱۶:۳۴
کد خبر: 390139
روسیه: عربستان عرضه کننده مطمئن نفت نیست

مدیر عامل شرکت نفت دولتی رزنفت روسیه پس از حملات پهپادی اخیر به قلب تاسیسات نفتی عربستان، نقش این کشور را به عنوان مطمئن ترین عرضه کننده نفت دنیا زیر سوال برده است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، مدیر عامل شرکت نفت دولتی رزنفت روسیه پس از حملات پهپادی اخیر به قلب تاسیسات نفتی عربستان، نقش این کشور را به عنوان مطمئن ترین عرضه کننده نفت دنیا زیر سوال برده است.

 حملات چهاردهم سپتامبر به تأسیسات پالایشی نفت در بقیق و خریص تولید نفت عربستان را 5.7 میلیون بشکه در روز کاهش داد که معادل نیمی از تولید عربستان و 5 درصد عرضه جهانی نفت بود.

ایگور سچین، مدیرعامل رزنفت در کنفرانسی در ورونا گفت:« رویداد های اخیر نشان داد که غیر از ایران، ونزوئلا، لیبی، عراق و نیجریه می توان عربستان را هم در لیست عرضه کنندگان آسیب پذیر نفت قرارداد».

سچین گفت توقف موقت تولید نفت عربستان نشان داد که قبول نقش این کشور به عنوان یک عرضه کننده 100 درصد مطمئن اغراق‌آمیز بوده است.

وی افزود:« عملیات های موفقیت آمیز روسیه در سوریه برخی از تروریست ها را به کشورهای همسایه از جمله عراق رانده است یعنی جایی که احتمالا حملات اخیر به تاسیسات نفت و گاز عربستان از آن منشأ گرفته اند». وی اضافه کرد تاثیر این حمله ها دلیلی برای اغراق آمیز بودن نقش عربستان به عنوان یک عرضه کننده مطمئن نفت است. برای بازگرداندن ثبات به منطقه لازم است نیروهای نظامی داعش را نه‌تنها در سوریه بلکه در سایر نقاط نابود کرد.

 عبدالعزیز بن سلمان وزیر نفت عربستان سعودی در اوایل همین ماه گفته بود که تولید نفت این کشور به 9.9 میلیون بشکه در روز بازگشته و عربستان تا پایان نوامبر به ظرفیت کامل تولید 12 میلیون بشکه در روز می رسد.

  مدیر عامل شرکت بازرگانی انرژی گانور گفت که عکس العمل محدود قیمت نفت نشان دهنده از بین رفتن تاثیر این غول خاورمیانه در بازارهای جهانی نفت است.

تورنکوئیست، مدیرعامل گانور گفت:« به نظر من این یک زنگ خطر برای کاهش اهمیت عربستان سعودی در دنیای نفت است».