۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

وزارت نیرو صلاحیت رگولاتوری برق را ندارد/ ضرورت وجود نهاد مستقل در بازار برق

۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۱۸
کد خبر: 389652
وزارت نیرو صلاحیت رگولاتوری برق را ندارد/ ضرورت وجود نهاد مستقل در بازار برق

از آنجایی که سهم بزرگی از تولید و بهره‌برداری سیستم برق کشور در اختیار وزارت نیرو است، این نهادها به هیچ عنوان صلاحیت انجام وظایف یک نهاد تنظیم‌گر مستقل و قدرتمند را ندارند در نتیجه وجود یک نهاد مستقل بعنوان رگولاتور برق در کشور حیاتی است.

به گزارش اقتصادآنلاین ، با بررسی ساختار صنعت برق ایران و مقایسه آن با این صنعت در سایر کشورها می توان دریافت، وجود نهادهای مستقل و قدرتمند تنظیم گر در سایر کشورها یکی از مهمترین تفاوت ها میان ساختار صنعت برق در ایران با سایر کشورهاست.

 از مهمترین وظایف این نهاد می‌توان به تعیین کارشناسی ساختار تعرفه برق و نرخ های آن، ارزیابی هزینه‌های صورت گرفته و تطبیق هزینه‌های واقعی با قیمت تمام شده برق اشاره داشت. همچنین این نهاد نظارت ویژه بر بازار برق و وضع مقررات مناسب را جهت حفظ رقابت در بازار برعهده خواهد داشت و نیز با قدرت اجرایی و تهیه اسناد قضایی مناسب برای ارائه به محاکم قضایی می تواند بر اجرای قوانین نظارت ویژه داشته و مرجع کارشناسی و رسیدگی به شکایات بازیگران مختلف بازار و شرکت های موجود در این صنعت باشد.

نهاد تنظیم مقررات یکی از مهمترین ارکان تجدید ساختار در کشورهای مختلف بوده و کمک شایانی به موفقیت تجدید ساختار در این کشورها کرده است. متأسفانه در ایران چنین نهاد قدرتمند و مستقلی وجود نداشته و وزارت نیرو یا نهادهای وابسته به آن این وظیفه را برعهده دارند که این به ایجاد مسئله تعارض منافع دامن میزند. از آنجایی که سهم بزرگی از تولید و بهره برداری سیستم برق کشور در اختیار وزارت نیرو است، این نهادها به هیچ عنوان صلاحیت انجام وظایف یک نهاد تنظیم گر مستقل و قدرتمند را ندارند.

همچنین شورای رقابت به عنوان دیگر نهاد موجود در این زمینه در شرایط فعلی کارآمدی کافی به منظور اجرای مقررات در این حوزه و اعمال نظرات خود را ندارد. بنابراین این شورا نقش نهاد تنظیم مقررات مستقل یا ارکان رقابت را به خوبی اجرا نکرده است. با این تفاسیر خلا چنین نهادی به شدت در کشور احساس می شود و اصلی ترین راه حل برون رفت از شرایط موجود برای صنعت برق را می توان ایجاد نهاد قانون‌گذار و تنظیم‌گر مستقل و قوی و همچنین توسعه قوانین کارا برای این صنعت دانست.

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در این‌باره تحقیقاتی را انجام داده که فایل به پیوست زیر ارائه می شود:

https://static1.eghtesadonline.com/servev2/2GumVDoAyBVJ/b54EPYiYwLU,/%D8%A8%D8%B1%D9%82.pdf