۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

روزهای سرد در انتظار معاملات نفت/ زنگ خطر برای عرضه کنندگان به صدا درآمد

۳۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۵۸
کد خبر: 389375
روزهای سرد در انتظار معاملات نفت/ زنگ خطر برای عرضه کنندگان به صدا درآمد

با فرارسیدن روزهای سرد پاییز، همچنان بازار جهانی نفت از کمبود تقاضا و مازاد عرضه رنج می برد و این مسئله در میزان قرارداهای آتی معاملات بورس های انرژی دنیا کاملا آشکار است.

به گزارش اقتصادآنلاین، برای سومین هفته متوالی، قیمت جهانی نفت در انواع شاخص ها در مسیر نزولی حرکت کرده و هیچ علایمی از رشد را نشان نمی‌دهد. تحلیل‌گران و معامله‌گران این بازار بر این باورند تا زمانی‌که سمت تقاضا تحریک خاصی از خود نشان ندهد نمی توان به صعود قیمت‌ها امیدوار بود هرچند که تنش های ژئوپولتیک هرزچندگاهی نوسانات محدودی را در این بازار ایجاد می کنند.

در این بین هر بشکه نفت خام برنت با افت 90 سنتی نسبت به روز گذشته، در محدوده 58 دلار و 87 سنت معامله می شود.

همچنین شاخص نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با عقبگرد 65 سنتی نسبته به معاملات دیروز، در اعداد 53 دلار و 38 سنت قرار گرفته است.

در بازار جهانی نفت یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت ها، میزان معاملات آتی خرید و فروش در بورس های انرژی است. گفتنی است طبق گزارش بلومبرگ، تعداد قرارداهای آتی خرید در ماه گذشته با کاهش 30 درصدی به کمترین سطح خود از ابتدای سال جاری میلادی رسیده است.

همچنین در سمت مخالف یعنی قرارداهای آتی فروش نفت با رشد فزاینده سه برابری روبرو شده که این امر زنگ خطر بلندی برای عرضه کنندگان نفت بوده و این هشدار را می دهد که سرمایه گذاران علاقه ای به داشتن اوراق آتی نفت ندارند. گفتنی است هم اکنون نسبت قراردادهای آتی خرید به فروش برابر با 2.5 بوده که این عدد بسیار کمتر از نسبت عدد 9 در سه ماهه گذشته است.

در این میان شدت گرفتن عرضه از سوی روسیه متحد اصلی اوپک در روزهای اخیر یکی از دلایل تشدید مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی است. در این رابطه روسیه اعلام کرد در سپتامبر بیش از سقف مقرر تحت توافق اوپک پلاس، نفت تولید کرده است که به دلیل افزایش تولید میعانات گازی در آستانه فرا رسیدن فصل زمستان بوده است.

7