۰ نفر

بررسی وضعیت سدهای تهران برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی

۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۲۷
کد خبر: 389126
بررسی وضعیت سدهای تهران برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از تخلیه روزانه سه میلیون متر مکعب آب از مخازن سدهای پنج گانه تهران برای جلوگیری از وقوع سیلاب های احتمالی در پایتخت خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سیدحسن رضوی با اشاره به وضعیت سدهای تهران اظهار کرد: براساس آمار و تجارب سنوات گذشته از ابتدای سال آبی جاری یعنی از ابتدای مهر ماه روزانه سه میلیون متر مکعب از مخازن سدهای پنج گانه تهران تخلیه می‌شود و سدها هم برای سیلاب‌های پاییزی و هم برای سیلاب‌های که ممکن است در بهار سال ۹۹ اتفاق افتد، آماده می‌شود.

وی در ادامه در مورد میزان ورودی و خروجی سدهای پنج گانه تهران توضیح داد: میزان ورودی سد امیر کبیر ۵ متر مکعب در ثانیه و میزان خروجی ۱۳.۵ متر مکعب در ثانیه است. میزان ورودی و خروجی سد لتیان به ترتیب ۱۲ و ۲۱ متر مکعب در ثانیه است. میزان ورودی سد لار ۴.۷ متر مکعب در ثانیه و میزان خروجی این سد ۲۴ متر مکعب در ثانیه است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در مورد میزان ورودی و خروجی سدهای طالقان و ماملو نیز گفت: میزان ورودی و خروجی سد طالقان به ترتیب ۱.۵ متر مکعب در ثانیه و ۵ متر مکعب در ثانیه بوده و میزان ورودی و خروجی سد ماملو نیز به ترتیب ۱۵.۵ متر مکعب و ۱۱.۵ متر مکعب در ثانیه است.

به گفته وی حجم کل مخازن سدهای پنج گانه تهران ۸۱۷ میلیون متر مکعب است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۵۷۹ میلیون متر مکعب بوده است ۲۳۹ میلیون متر مکعب بیشتر است.

پیش‌بینی احتمال وقوع سیل

بر اساس این گزارش، سایه وقوع سیل از ابتدای سال و پس از وقوع سیلاب‌هایی که دامن آن بسیاری از استان‌های کشور را گرفت، بر سر ایران سنگینی می‌کند و در حالی که به تازگی وارد سال آبی ۹۹-۹۸ شده‌ایم، پیش‌بینی‌ها باز هم از بارش بیش از میزان نرمال و احتمال وقوع سیل در نقاط مختلف حکایت دارد. در این راستا، سیف‌الله آقابیگی - مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران- به ایسنا گفته بود: بر اساس پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته است، ماه‌های مهر، آبان و آذر از لحاظ احتمال بارندگی بیش‌تر از میزان نرمال-یعنی طبق آمار بلندمدت ۵۰ ساله- حتی برای پایتخت خواهد بود. بنابراین لازم است همه تمهیدات لازم برای مدیریت سیلاب، تخلیه ایمن سیلاب در مجاری انتقال آب، رودخانه‌ها و کانال‌ها فراهم شود.