۰ نفر

بنزین سوپر نایاب شد

۲۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۳۹
کد خبر: 388901
بنزین سوپر نایاب شد

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اقدام به صادرات بنزین سوپر کرده است و به مصرف‌کنندگان بنزین سوپر در داخل کشور پیشنهاد می‌کند به جای بنزین سوپر از بنزین یورو 4 و 5 استفاده کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از افزایش ظرفیت تولید بنزین ایران به حدود 115 میلیون لیتر در روز خبر داده و تاکید کرده است: ایران به بزرگترین تولیدکننده بنزین در بین کشورهای عضو اوپک تبدیل شده است.

همزمان با ظرفیت‌سازی تولید بنزین اما اواسط تابستان سال‌جاری تاکنون عرضه بنزین سوپر در کلانشهرهای کشور همچون تهران متوقف و یا به صورت قطره چکانی انجام می‌شود به طوری که مشاهدات از وضعیت جایگاه های سوخت حتی در مرکز و شمال تهران حاکی از آن است که مدت‌هاست بنزین سوپری در این جایگاه ها عرضه نشده است.

آمارهای رسمی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به عنوان متولی عرضه و توزیع سوخت در کشور نشان می دهد که متوسط مصرف روزانه بنزین سوپر سال گذشته حدود 2.5 تا سه میلیون لیتر در روز بوده است. همزمان با افزایش تولید بنزین با بهره برداری از فاز سوم ستاره خلیج فارس عملا باید مشکل عرضه بنزین سوپر حل شده باشد زیرا بنزین این پالایشگاه دارای 0.5 پی.پی.ام گوگرد و با اکتان بین 93 تا 95 است.

اما با بهره برداری از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس نه تنها عرضه بنزین سوپر در کشور افزایش نیافته بلکه عرضه این نوع بنزین عملا قطع شده است.

در همین حال، پیگیری ها حاکی از آن است که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اقدام به صادرات بنزین سوپر به کشورهای همجوار می‌کند. علیرغم آنکه صادرات بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی به جای نفت خام به طور کلی سیاست قابل دفاعی است اما باید بررسی کرد که آیا تنها بنزین قابل فروش در بازارهای صادراتی بنزین سوپر است یا انواع دیگر بنزین تولیدی کشور را هم می‌توان به صادرات اختصاص داد. به خصوص با توجه به این نکته که بازارهایی مانند افغانستان سالها مشتری کم‌کیفیت‌ترین نوع بنزین ایران بوده‌اند و حتی سابقه صادرات بنزین پیرولیز هم به این کشور و بعضی دیگر از همسایگان وجود دارد.

مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در توجیه عدم عرضه و توزیع بنزین سوپر در کشور تاکید دارند که بنزین یورو 4 و 5 با اکتان 90 تا 91 می تواند جایگزین مناسبی برای بنزین سوپر باشد این درحالی است که احتراق و میزان آلایندگی بنزین سوپر با اکتان 93 تا 95 به مراتب کمتر از بنزین یورو 4 و 5 است.

بنزین سوپر با توجه به اکتان بالاتر از بنزین معمولی و یورو 4 و 5 می تواند ضمن صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف سوخت و به تبع آن کاهش انتشار آلایندگی به احتراق مناسب‌تر کمک کند.