۰ نفر

کاهش نرخ برق ارزرمزها در زمستان

۲۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۳
کد خبر: 388859
کاهش نرخ برق ارزرمزها در زمستان

عضو هیات مدیره سندیکای برق ایران گفت:در فصل سرما ( دوران کم باری) برق مازاد داریم، باتوجه به اینکه نمی توانیم آن را ذخیره کنیم می توانیم آن را در اختیار ماینینگ ارزرمزها قرار دهیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، پیام باقری، عضو هیات مدیره سندیکای برق ایران درباره اوضاع ارزرمز در ایران گفت: با بخشنامه هیات وزیران که مرداد ماه امسال منتشر شد به نوعی ساماندهی نسبی در حوزه ارزرمزها شکل گرفت. طبق این بخشنامه ماینینگ ارزرمزها به عناون یک صنعت شناخته شد و بخش های مختلف از جمله گمرکات کشور را ملزم به همکاری با صنعتگران این حوزه کرد.

وی ادامه داد: حوزه ارزرمزها تاکنون ساماندهی نشده بود و نوعی ناهماهنگی  در آن وجود داشت. این در حالی است که اکنون افق جدیدی برای فعالان در این حوزه یا سرمایه گذارانی که مایل هستند ایجاد شد.

باقری با بیان اینکه شرایط این حوزه به نحوی است که روز به روز با محدودیت های بیشتری رو به رو می شود، اظهار داشت: در نتیجه چنین شرایطی روزانه به میزان تقاضا اضافه شده در حالی که در بخش عرضه با محدودیت رو به رو است. بنابراین قیمت این کالا در آینده بالا می رود.

به گفته رییس کمیته صادرات سندیکای برق ایران وابسته نبودن ارزرمزها به نظام بانکی هیچ کشوری، استقلال در استفاده از آن و همچنین ردیابی دشوار آن باعث می شود روز به روز استقبال بیشتری برای حضور و فعالیت در این صنعت ایجاد شود. با استفاده از این مزایا می توان در دوران تحریم از آن استفاده کرد.

وی توجیه اقتصادی هر صنعتی را یکی از مهم ترین ارکان آن دانست و افزود: باید دید بازگشت سرمایه و سود صنعتی که خواهان ورود به آن هستیم تضمینی است یا خیر و از سویی دیگر آیا سود آن به نحوی است که ریسک آن را توجیه کند؟! مصرف برق و هزینه آن تاثیر مستقیم بر شکل گیری این صنعت در کشور دارد. پیش از ساماندهی این صنعت در کشور از برق صنعتی یا خانگی برای تولید ارزرمز استفاده می کردند که تولید آن به شدت به صرفه بود که البته نوعی بی عدالتی در استفاده از منابع انرژی کشور بود چرا که برق در ایران با یارانه عرضه می شود و سود بسیاری برای ماینینگ کننده ها داشت.

باقری با اشاره به نرخ ۷ سنتی تعرفه برق ماینینگ ارزرمزها، اظهار داشت: این رقم ، رقم گرانی برای تولید ارزرمزها است. از سویی دیگر در فصل سرما ( دوران کم باری) برق مازاد داریم. باتوجه به اینکه نمی توانیم آن را ذخیره کنیم یا باید آن را صادر کنیم که زیرساخت های آن به صورت گسترده وجود ندارد یا باید در اختیار صنایع برق بر همانند مانینگ ارز رمزها قرار دهیم.

عضو هیات مدیره سندیکای برق ایران با بیان اینکه اختلاف بار برق در فصل گرم و سرد کشور حدود ۲۰ هزارمگاوات است، گفت: حدود ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ مگاوات آن را صادر می کنیم و با حجم زیادی از برق تولیدی رو به رو هستیم. البته قیمت تعرفه برق در دوران کم باری را نمی توانیم معادل فصول گرم در نظر بگیریم چرا که سرمایه گذار از فعالیت در این حوزه استقبال نمی کند. بنابراین کاهش قیمت تعرفه برق ماینینگ ارز رمزها می توان روشی برای جذب سرمایه گذار است.