۰ نفر

بازگشت تولید نفت در منطقه حائل؛

توافقی تاریخی بین عربستان و کویت بعد از اختلاف چند ساله

۲۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۳
کد خبر: 388847
توافقی تاریخی بین عربستان و کویت بعد از اختلاف چند ساله

رسانه‌های کویت اعلام کردند، عربستان و کویت در جریان مذاکرات پیرامون منطقه حائل، بر سر تولید مجدد نفت در این منطقه به توافق رسیدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه "الرأی" کویت، پس از گذشت پنج سال از توقف تولید نفت در منطقه حائل "الخفجی و الوفره" و پس از انجام مذاکرات ماراتنی میان کویت و عربستان در طول ماه‌های گذشته بر سر این منطقه نفت‌خیز، دو طرف روی تولید مجدد نفت در این منطقه به توافق رسیدند.

این روزنامه به نقل از منابعی نوشت: جزئیات توافق‌نامه منطقه حائل مورد بررسی قرار گرفت و روی همه بندهای آن توافق شد و انتظار می‌رود که این توافق‌نامه توسط دو دولت کویت و عربستان مطابق اصول پروتکل میان دو طرف مصوب شود.

منابع مذکور پیش‌بینی کردند که فعالیت منطقه الخفجی ظرف یک تا دو هفته آتی از سرگرفته شود. این منابع درمورد منطقه الوفره نیز گفتند، بین دو تا سه ماه زمان لازم است تا تجهیزات تولید در این میدان نفتی فراهم شوند.

در این راستا، روزنامه القبس به نقل از منابعی عالی‌رتبه نوشت: پس از اینکه پروتکل توافق‌نامه میان کویت و عربستان روز پنج‌شنبه به امضا رسید، پرونده منطقه حائل میان این دو کشور با همه نکات آن از جمله منافع دو طرف که کویت و ریاض مورد بررسی قرار دادند، بسته شد.

به گفته این منابع، روز پنج‌شنبه هیئتی از کویت از وزارت‌خانه‌های نفت و خارجه این کشور به ریاض سفر کرد تا توافق‌نامه مذکور را با طرف سعودی به نمایندگی عبدالعزیز بن سلمان آل سعود، وزیر انرژی این کشور، نمایندگانی از وزارت خارجه سعودی و شرکت آرامکو به امضا برساند.

مشکل پیرامون منطقه حائل میان کویت و عربستان تقریبا از یک قرن پیش آغاز شد. در سال ۱۹۲۲، دو طرف تلاش داشتند این منطقه را جزو  کشور خود کنند که در طول منطقه بیابانی خلیج فارس قرار دارد اما اوضاع برای سال‌ها بدون حل و فصل باقی ماند و همین مساله موجب شد تولید نفت در میادین الخفجی و الوفره متوقف شود.

سفر اخیر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به کویت نیز برای بررسی همین موضوع بود اما وی بدون هیچ گونه حل و فصلی بازگشت چرا که طبق اظهاراتی که امیر کویت در مصاحبه با پایگاه خبری بلومبرگ آمریکا عنوان کرد، گروهی در دولت کویت با از سرگیری تولید نفت پیش از به رسمیت شناختن حاکمیت کویت بر این منطقه مخالف است.

منطقه حائل میان عربستان و کویت به مساحت پنج هزار و ۷۷۰ کیلومتر مربع در مرزهای مشترک میان دو کشور واقع شده است که در زمان ترسیم مرزها براساس پیمان العقیر در دوم دسامبر ۱۹۲۲، مشخص نشده باقی ماند.