۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دستاوردهای نفتی سفر پوتین/سرمایه گذاران روسی خریدار سهام آرامکو خواهند بود

۲۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۴۳
کد خبر: 388125
دستاوردهای نفتی سفر پوتین/سرمایه گذاران روسی خریدار سهام آرامکو خواهند بود

در جریان سفر رئیس جمهور روسیه به عربستان، 20 تفاهم نامه امضا شد که مهم ترین آن ها در بخش انرژی و به ویژه همکاری در بازار سرمایه دو کشور بود.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ با گذشت چند روز از سفر اخیر پوتین به عربستان، رفته رفته ابعاد این سفر مشخص می شود. از امضای 20 تفاهم نامه در زمینه های مختلف فرهنگی و سلامت و انرژی گرفته تا همکاری در بازارهای جهانی نفت و نهایی کردن همکاری میان ۱۴ عضو اوپک و ۱۰ کشور صادرکننده نفت غیر اوپک.

همچنین توافق نامه‌های امضا شده شامل "توافق نامه همکاری طولانی مدت تحت اوپک"، "پروتکل همکاری در زمینه انرژی"، "تفاهم نامه همکاری در زمینه فرهنگ و بهداشت" و همچنین تسهیل مراحل ویزا برای شهروندان دو کشور است.

اما یکی از مهم ترین مسایلی که در این سفر به آن رسیدگی شد، افزایش حضور روسیه در بازارهای مالی عربستان و همچنین پُررنگ تر شدن نقش عربستان در سرمایه گذاری های پیش روی روسیه بود. خرید سهام روس نانو یکی از این تفاهم نامه ها در جهت حضور فعالان اقتصادی عربستان در بازار سرمایه روسیه است.

در این میان خبرها حاکی از آن است که یکی از محورهای مذاکره میان عربستان ورسیه، مشارکت گسترده سرمایه گذاران روسی در عرضه اولیه سهام آرامکو بود.

طبق آخرین اخبار قرار است این عرضه تا پایان سال جاری میلادی در بورس نیویورک انجام شود که حضور خریداران روسی در این عرضه اولیه حاصل دیدار اخیر پوتین با ملک سلمان بود.