۰ نفر

عضو کمیسیون انرژی در گفتگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

جای خالی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی/ دندان طمع دولت را بکشیم

۲۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۴۵
کد خبر: 387646
جای خالی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی/ دندان طمع دولت را بکشیم

درحالی صنعت پتروشیمی یکی از ارزآورترین صنایع کشور است که نبود سرمایه گذاری مناسب در این بخش، آینده تکمیل زنجیره ارزش تولید محصولات این صنعت را با چالش روبرو خواهد کرد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ با شروع تحریم های ظالمانه امریکا و سخت شدن فروش نفت، بار تامین ارز کشور بر دوش صنعت پتروشیمی افتاد. اما باید در نظر داشت که این صنعت نیز الزاماتی دارد که در صورت عدم رعایت آن ها، نمی توان به آینده درخشان ارزآوری از سوی پتروشیمی ها امیدورا بود. یکی از این الزامات، سرمایه گذاری مناسب برای تکمیل زنجیره ارزش تولید محصولات پتروشیمی است.

نبود سرمایه‌گذاری مناسب در صنعت پتروشیمی

علی گلمرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس اما چالش حال حاضر صنعت پتروشیمی را در نبود سرمایه گذاری مناسب می داند. وی گفت: دولت برای توسعه زیرساخت های انرژی به لحاظ مالی با مشکلات عدیده مواجه است و به ویژه در دوران تحریم که ما در فروش نفت و بازگشت درامدهای نفتی با مشکل روبرو هستیم.

 از سوی دیگر اما خوشبختانه در کشور ما نقدینگی بسیاری در بخش خصوصی وجود دارد که اگر ما بتوانیم سازوکارهای مناسبی را تعریف کنیم که در توسعه این زیرساخت‌ها، عایدات خوب و بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذران چشمگیر باشد، می‌توانیم از این ظرفیت بالقوه برای توسعه زیرساخت‌ها، تاسیسات و روبنا در زمینه انرژی و به ویژه صنعت پتروشیمی استفاده کنیم.

دندان طمع سرمایه‌گذاری دولت را بکشیم

وی معتقد است باید دندان طمع به سرمایه‌گذاری بخش دولتی را بکشیم و با ایجاد انگیزه مناسب در بین سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، بحث تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی را به سرانجام برسانیم. به اعتقاد این نماینده مجلس، بازار سرمایه یکی از این منابع تامین مالی برای توسعه صنایع است که علاوه بر ایجاد رونق در بخش تولید و بومی سازی محصولات در داخل کشور، می توان نقدینگی سرگردان بخش خصوصی را نیز در حوزه ای مختلف از جمله پتروشیمی و پایین دست به کار گرفت.