۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

زمینه رشد قیمت نفت فراهم می شود/ امیدواری به فروکش کردن شعله جنگ تجاری

۲۱ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۰۴
کد خبر: 387404
زمینه رشد قیمت نفت فراهم می شود/ امیدواری به فروکش کردن شعله جنگ تجاری

با انتشار اخباری مثبت از کاهش تنش تجاری میان آمریکا و چین، امیدواری ها از رشد تقاضا برای نفت و افزایش قیمت سمت و سوی معاملات را در بازارهای جهانی تغییر داد.

اقتصادآنلاین - نقی کاظمی شلمانی؛ قیمت نفت سرانجام پس از یک هفته سیر نزولی، مجددا در محدوده های مثبت هفتگی به کار خود پایان داد. از مهم ترین دلایل رشد چهار درصدی قیمت در آخرین روزهای هفته گذشته، انتشار اخبار مثبت از فروکش کردن آتش جنگ تعرفه ای میان امریکا و چین بود. البته به نظر می رسد حمله به نفتکش ایرانی در دریای سرخ نیز در این رشد قیمت موثر بوده باشد ولی قطعا در حال حاضر بیشتر نگاه معامله گران به نتایج مذاکرات سران آمریکا و چین خواهد بود.

در هفته گذشته نفت برنت کار خود را در محدوده 58 دلار و 20 سنت آغاز کرد و در نهایت با 2.3 دلار رشد در محدوده 60 دلار و 50 سنت به کار خود پایان داد. همچنین قابل توجه است که در هفته گذشته میزان خالص لانگ (پوزیشن خرید) نفت ( برنت و وست تگزاس) به اندازه ۸۷ هزار قرارداد کاهش داشته که پایین ترین میزان از ابتدای ۲۰۱۹ است. البته دلیل این موضوع را می توان در گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی جستجو کرد.

رشد تقاضای جهانی برای نفت به میزان یک میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ و ۱.۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ پیش بینی شد که ۱۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از پیش بینی قبلی این آژانس بود و ضعیف‌ترین نرخ ازسال ۲۰۱۶ خواهد بود.

این گزارش پیش بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۱۹ را کاهش داد اما برآوردش از رشد تقاضا در سال ۲۰۲۰ را تغییر نداد. همزمان این گگروه دورنمای رشد عرضه غیراوپک در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را نیز تنزل داد.

از سوی تعداد دکل های نفت در امریکا نیز پس مدت ها روند صعودی داشت. گزارش بیکرهیوز نشان داد شمار دکلهای حفاری نفت فعال آمریکا هفته گذشته دو حلقه رشد کرده و به ۷۱۲ حلقه رسیده است که نخستین افزایش هفتگی پس از هفت هفته کاهش بود.