۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

​جزییات کشف میدان گازی ۴۰میلیارد دلاری/ ایران در رتبه اول ذخایر هیدروکربوری دنیا

۲۱ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۵۴
کد خبر: 387401
​جزییات کشف میدان گازی ۴۰میلیارد دلاری/ ایران در رتبه اول ذخایر هیدروکربوری دنیا

میدان گازی ارم که به تازگی کشف شده به ارزش ۴۰ میلیارد دلار دارای ۱۹ هزار میلیارد متر مکعب گاز درجا است که این حجم از گاز معادل یک فاز گازی پارس جنوبی تخمین زده شده است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در حاشیه مراسم امضای دو قرارداد لرزه نگاری میادین نفتی، رضا دهقان معاون امور مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران جزییات میدان گازی جدیدی را اعلام کرد که به تازگی کشف شده است.

دهقان اظهار داشت: در مردادماه سال جاری کشف میدان گازی ارم توسط تیم فنی و کارشناسی مدیریت اکتشاف تأیید شد.

گفتنی است این میدان گازی جدید در فاصله 200 کیلومتری جنوب شیراز، 60 کیلومتری شمال عسلویه و 25 کیلومتری جنوب باختری شهرستان خنج قرار دارد و از اثبات یکپارچه بودن دو تاقدیس، دنگ و باغون که در سازندهای گنگان و دالان بالایی با یکدیگر مرتبط بوده و مخزن گازی یکپارچه‌ای به طول 50 کیلومتر و پهنای متوسط پنج کیلومتر را به وجود آورده، تشکیل شده است.

دهقان در ادامه گفت: با احتساب میادین نفتی کشف شده هم اکنون ایران در رتبه چهارم از نظر ذخایر نفتی و در رتبه دوم ذخایر گازی در دنیا قرار دارد که در مجموع رتبه اول ذخایر هیدروکربوری دنیا از آن کشور ما است.

وی در خصوص سایر جزییات این میدان گازی جدید گفت: سرانجام پس از تلاش های بسیار مدیریت اکتشاف، احتمال وجود ذخایر غنی هیدروکربوری در ناحیه ارم مورد تایید واقع شده و به منظور شناخت دقیق‌تر و ارزیابی‌های فنی پروژه‌های لرزه‌نگاری، ثقل و مغناطیس‌سنجی در ناحیه اجرا و در نهایت اقدام به علامت‌گذاری محل چاه شد.

وی افزود: براساس محاسبات انجام شده، حجم گاز درجا در این مخزن بالغ بر 19 هزار میلیارد فوت مکعب است که بیش از 13 هزار میلیارد فوت مکعب آن قابل استحصال است که این حجم تقریبا معادل یک فاز میدان گازی پارس جنوبی است. همچنین این میزان از ذخایر گازی می تواند نیاز ۱۶ سال شهر تهران به گاز طبیعی را برطرف کند که معادل مصرف گاز سه کشور اروپایی است.

دهقان در پایان گفت: همجواری میدان ارم با میادین گازی شانول و هما در نزدیکی پالایشگاه گاز پارسیان و وجود زیرساخت‌های مناسب سبب می‌شود توسعه این میدان گازی برای جبران افت تولید این میدان و تامین خوراک پایدار پالایشگاه گازی پارسیان مورد توجه قرار گیرد که از این مقدار گاز قبلا به میزان 3600 میلیارد فوت مکعب در قالب میدان گازی باغون اعلام کشف شده بود.

WhatsApp Image 2019-10-13 at 04.16.35