۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌هد؛

موسسات اعتبارسنجی رتبه عربستان را کاهش دادند/ تولید نفت اعضای اوپک به کف ۸ساله سقوط کرد

۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۱۱
کد خبر: 384589
موسسات اعتبارسنجی رتبه عربستان را کاهش دادند/ تولید نفت اعضای اوپک به کف ۸ساله سقوط کرد

گزارش ها حاکی از افت تولید نفت اعضای اوپک به کمترین میزان از سال ۲۰۱۱ است که در این میان کاهش تولید عربستان اصلی ترین دلیل این عقب نشینی است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ مطابق با جدیدترین آمار از تولید نفت اعضای اوپک در ماه سپتامبر، تولید ۱۴ عضو این گروه با افت ۷۵۰ هزار بشکه ای به ۲۸ میلیون ۹۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت که بیشترین رقم کاهش در این بین متعلق به عربستان با افت ۷۰۰ هزار بشکه در روز است.

گفتنی است این میزان از تولید روزانه اوپک برابر با کمترین حد تولید در ۸ سال اخیر است. علاوه بر افت تولید اجباری که ناشی از حملات آرامکو بود، عربستان جدیدا با افت رتبه اعتباری گزارش شده از سوی موسسات اعتبارسنجی نیز روبرو بوده است.

در این بین موسسه استاندارد اند پورز رتبه اعتباری عربستان را پس از حملات آرامکو به –A تنزل داده است. همچنین موسسه فیچ نیز روز گذشته رتبه اعتباری عربستان را با یک درجه تنزل، A اعلام کرد.

از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر افت رتبه اعتباری عربستان، کسری شدید بودجه در سال جاری به میزان ۶.۷ درصد است. این رقم کسری بودجه بیشتر از رقم پیش بینی شده ۵.۹ درصد بود که تا پیش از حمله به آرامکو برای عربستان پیش بینی شده بود.

همچنین تداوم حملات به تاسیسات نفتی عربستان در پی درگیری های سیاسی احتمالی در آینده نیز سبب شده تا موسسات اعتبارسنجی آینده روشنی برای اعتبار عربستان متصور نباشند. حال سوال اساسی اینجاست که باوجود چنین تنزل هایی در اعتبار جهانی، دولت سعودی چگونه سهام آرامکو را در بورس نیویورک به فروش خواهد رساند که البته به نظر می رسد در صورت قیمتگذاری بسیار نازل بر این سهم، شاید موفقیتی در عرضه اولیه سهام آرامکو حاصل شود.