۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

اصلاح عمیق برنت تا زیر ۶۰دلار/ فشار اخبار چین بر افت تولید غلبه کرد

۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۴
کد خبر: 384584
اصلاح عمیق برنت تا زیر ۶۰دلار/ فشار اخبار چین بر افت تولید غلبه کرد

درحالی گزارش روند نزولی تولید نفت در بین کشورهای برتر این حوزه منتشر شده که قیمت نفت در بازارهای جهانی به دنبال چشم انداز تیره به اقتصاد چین و همچنین کشف ذخایر جدید نفت و گاز در شمال این کشور با افت قابل ملاحظه‌ای روبرو شد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ تاثیر حملات آرامکو و حذف نیمی از تولیدات نفت عربستان از بازارهای جهانی رفته رفته کاهش می یابد و از سویی دیگر خبرهای اقتصادی از اوضاع نه چندان جالب پیش بینی ها از رشد اقتصادی و به دنبال آن افت تقاضای اغلب کامودیتی‌ها از سوی پُرمصرف‌ ترین کشور جهان سبب ریزش قابل توجه قیمت نفت شد.

البته شب گذشته اخباری در خصوص کاهش تولید در اوپک، روسیه و امریکا سبب شد تا اندکی از افت شدید قیمت نفت جبران شود اما همچنان ناامیدی از رشد اقتصاد جهانی به ویژه چین فشار مضاعفی بر بازار طلای سیاه وارد کرده است.

در این میان قیمت هر بشکه نفت خام برنت با افت ۱.۵ دلاری نسبت به روز گذشته هم اکنون در قیمت ۵۹ دلار و ۶۹ سنت دادوستد می شود.

نفت

همچنین هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت(WTI) نیز با ۱.۴ دلاری نسبت به دیروز به رقم ۵۴ دلار و ۵۷ سنت کاهش یافته است.

نفت

در بین عوامل بنیادی تاثیرگذار بر قیمت جهانی انواع کامودیتی ها به ویژه نفت، انتظارها از عقب نشینی رشد اقتصاد جهانی و در نتیجه آن کاهش تقاضای عمومی نفت، بیشترین نقش را بازی می کند. از این رو به اعتقاد تحلیلگران بازار، هر جهشی در قیمت نفت با مانع جدی روبرو خواهد شد چراکه کند شدن اهنگ رشد تقاضای جهانی و همچنین بازگشت عربستان به صحنه تولید نفت، می تواند ریسک های ژئوپولتیک منطقه ای را پوشش دهد.

در این رابطه موسسه فیچ اخیرا با انتشار گزارشی، پیش بینی رشد اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۰ را  ۲.۵ درصد کاهش داده که کمترین رشد در ۸ سال اخیر است که رشد اندک  ۵.۷ درصدی اقتصاد چین در این بین بسیار قابل تامل خواهد بود. به اعتقاد تحلیلگران این موسسه، جنگ تجاری سبب خواهد شد تا رشد اقتصادی ۱۶ کشور برتر دنیا از میان ۲۰ کشور با کاهش قابل توجهی روبرو شود.