۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

گام رو به جلو برای حضور نفت ایران در دریای عمان/ ۵۰الکتروپمپ انتقال نفت برای اولین بار در کشور ساخته می‌شود

۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۲۷
کد خبر: 384361
گام رو به جلو برای حضور نفت ایران در دریای عمان/ ۵۰الکتروپمپ انتقال نفت برای اولین بار در کشور ساخته می‌شود

درحالی تحریم‌ها به اوج خود رسیده که خط لوله هزار کیلومتری انتقال نفت با اتکا به توان شرکت‌های پمپ‌ساز داخلی قرار است روزانه یک میلیون بشکه نفت را از گوره به جاسک منتقل کند.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ روز جاری مراسم امضای قرارداد بین شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت‌های پمپ‌های صنعتی ایران، پمپیران و پتکو به منظور ساخت الکترومو‌های طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک برگزار شد.

این قرارداد بخشی از قراردادهای طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک است. این طرح شامل ساخت و احداث یک خط لوله ۴۲ اینچ به طول تقریبی ۱۰۰۰ کیلومتر، ۵ تلمبه خانه در مسیر آن، ۲۰ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای به ظرفیت کل ۱۰ میلیون بشکه و تأسیسات دریایی برای صادرات نفت خام است. پیش‌بینی می‌شود این طرح تا پایان سال ۱۳۹۹ آماده بهره‌برداری شود.

با اجرای کامل این طرح ضمن انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام از میدان‌های جنوب غربی کشور به سواحل جنوب شرقی و ذخیره‌سازی و صادرات نفت خام از طریق پایانه جدید جاسک، زمینه‌های اشتغال گسترده در استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان ایجاد شده و بازار کار مناسبی برای صنایع مختلف نظیر فولاد، پمپ سازی، لوله سازی، پیمانکاران نفت و گاز و سایر سازندگان تجهیزات داخلی به وجود می آید.

بیژن زنگنه وزیر نفت در ادامه این مراسم گفت: صنعت نفت پیشران و موتور محرک سایر صنایع کشور است. طرح خط لوله گوره به جاسک با اعتبار ۱.۸ میلیارد دلار یکی از پروژه هایی است که علاوه بر حضور نفت ایران در دریای عمان، سبب تغییر و تحول بزرگ در منطقه مکران و جاسک خواهد شد.

وی در ادامه افزود: مهم‌ترین نکته این قرارداد، دادن امتیاز بهره‌برداری به سه شرکت پمپ‌سازی است که این موضوع سبب خواهد شد علاوه بر اینکه کیفیت کار سازندگان بالا می رود، تعمیرات و تامین قطعات یدکی را نیز برعهده این شرکت ها می‌گذارد. یعنی این شرکت ها به ازای انتقال هر بشکه نفت، پول دریافت خواهند کرد.

زنگنه همچنین گفت: یکی از مهم‌ترین وسایل مورد نیاز در صنعت نفت، ماشین‌های دوار از جمله توربین و پمپ است که تا پیش از این بخش عمده ای از این ماشین ها وارد می شد اما در شرایط تحریمی سعی شد با تکیه بر توان داخل اغلب نیاز کشور و به ویژه صنعت نفت به ماشین های دوار بومی سازی شود.

همچنین دهقانی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در این جلسه گفت: هدف از امضای قرارداد، ساخت ۵۰ عدد پمپ مورد نیاز این طرح ملی و دریافت خدمات پشتیبانی استمرار بهره‌برداری ۵ ساله به ارزش تقریبی ۴۸ میلیون یورو است.

وی افزود: قرارداد با شرکت پمپ‌های صنعتی ایران و شرکت پمپیران در مجموع هر کدام به ارزش تقریبی ۱۹ میلیون یورو با هدف ساخت و خدمات پشتیبانی ۲۰ دستگاه الکتروپمپ است. قرارداد با شرکت پتکو نیز در مجموع به ارزش تقریبی ۱۰ میلیون یورو با هدف ساخت و خدمات پشتیبانی ۱۰ دستگاه الکتروپمپ، امضا می شود.

به گفته دهقانی تا ۱۸ ماه دیگر باید اولین نفت از گوره به جاسک با خط لوله انتقال یابد. از این رو شرکت‌های طرف قرارداد باید تمام اهتمام خود را بکار برند تا پروژه در این زمان به اتمام برسد.

9