۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

راه‌اندازی سامانه افق با الزام درج قیمت محصولات پتروشیمی/ بهین‌یاب بهینه می‌شود

۷ مهر ۱۳۹۸، ۹:۱۲
کد خبر: 384067
راه‌اندازی سامانه افق با الزام درج قیمت محصولات پتروشیمی/ بهین‌یاب بهینه می‌شود

در اولین گام جهت پالایش و برطرف نمودن نواقص سایت بهین یاب و راه اندازی سامانه افق، وزارت صنعت، معدن و تجارت، بورس کالا را مکلف نموده است تا خریداران محصولات پتروشیمی را ملزم به ثبت فروش و درج قیمت محصولات در سامانه تجارت نماید.

به گزارش اقتصادآنلاین شفافیت در اقتصاد و معاملات جزء جداناپذیر از اقتصاد پویای کشورهای پیشرفته است. اینکه مشخص شود چه کسی چه معاملاتی انجام داده و در این معاملات چه میزان نقل و انتقال مالی انجام شده بسیار اهمیت دارد.

یکی از عرصه هایی که نیازمند و در عین حال متولی شفافیت اطلاعات است، بورس کالا بوده که بستر شکل گیری بسیاری از معاملات کلان صنایع گوناگن را فراهم کرده است.

از سوی دیگر سال گذشته و با افزایش نوسانات نرخ ارز، وزارت صمت برای جلوگری از رشد تقاضاهای سفته بازانه در بورس کالا اقدام به بهره برداری بیشتر از سامانه بهین یاب نمود اما در این میان برخی نواقص این سامانه به مرور زمان محرز شد. در نتیجه وزارت صمت به منظور برطرف نمودن ایرادات، اقدام به پالایش سامانه بهین یاب و راه اندازی سامانه افق نمود.

روند کار در سامانه افق به این صورت که به جای اینکه همانند رویه سامانه بهین یاب سهمیه‌های شرکت‌ها در بورس کالا بر اساس تولید تعیین شود، از این پس بر اساس خرید مواد اولیه و فروش محصولات شرکت ها تعیین خواهد شد.

 واحدهایی که مواد اولیه خود را از بورس کالا تامین می‌کنند می‌بایست آمار و گزارش فروش خود را نیز طبق مکانیزمی که تعریف شده، در سامانه افق وارد نمایند. سامانه نیز با سازوکار خاص خود، سهمیه‌های شرکت‌ها را پایش و تعیین می‌نماید. این سامانه قرار است مسئولیت تعیین سهمیه را از بهین یاب بگیرد. سهمیه‌ها در این سامانه به صورت پلکانی تعیین خواهد شد به این صورت که یک شرکت، هر مقدار خرید مواد اولیه را به محصول تبدیل کرده و به فروش رسانده باشد، مطابق با نسبت فروشی که صورت داده، سهمیه خواهد گرفت.

در نتیجه امید می رود با راه اندازی سامانه افق و شفاف شدن فعالیت شرکت هایی که از وزارت صمت سهمیه خرید مواد اولیه دریافت کرده اند، تقاضاهای کاذب و سفته بازانه کاهش قابل توجه داشته باشد چراکه بنابر اذعان مسئولان وزارت صمت اگر قصوری در ثبت فروش و درج قیمت محصولات در سامانه تجارت رخ دهد، سهمیه شرکت های مذکور حذف خواهد شد.

از این رو در اولین اقدام برای راه اندازی سامانه افق، وزارت صنعت، معدن و تجارت، بورس کالا را مکلف نموده است تا خریداران محصولات پتروشیمی را ملزم به ثبت فروش و درج قیمت محصولات در سامانه تجارت نماید. در نامه وزارت صمت آمده: است تمامی خریداران محصولات پتروشیمی از تاریخ اول مهرماه 1398 می بایست به ثبت فروش و درج صحیح قیمت محصولات تولیدی خود در سامانه تجارت به آدرس www.ntsw.ir اقدام نمایند. چنانچه اطلاعات صحیح فروش محصولات تولیدی در موعد مقرر ثبت نگردد، سهمیه مواد اولیه پتروشیمی در سامانه بهین یاب تعلیق خواهد شد.

WhatsApp Image 2019-09-29 at 9.06.48 AM