۰ نفر

منابع آب سد زاینده‌رود در شرایط کنونی نیازمند مدیریت اصولی است

۶ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۴
کد خبر: 383838
منابع آب سد زاینده‌رود در شرایط کنونی نیازمند مدیریت اصولی است

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان گفت: منابع آب سد زاینده رود را با توجه به افزایش بارندگی‌ها برای شرایط بحرانی و جبران کاهش حجم گذشته باید مدیریت اصولی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ناصر حاجیان روز شنبه با اشاره به  برآورد ورودی سد زاینده‌رود تا پایان سال آبی گذشته با توجه به بارش‌های صورت گرفته تاکنون افزود: در زمان حاضر بیشترین حجم آب سد را برای جبران مصارف زیاد گذشته و جبران حجم پایین سد را باید دنبال کرد.

وی بیان کرد: در سال آبی گذشته کمتر از ۲ هزار و ۲۰۰  میلی‌متر بارندگی انجام شد که باید میزان نهایی ورودی آب به این سد را برآورد کرد تا این که در آینده برنامه عملیاتی و صحیحی برای مصرف آن داشته و البته بیشترین میزان ممکن آب را ذخیره کنیم.

وی استفاده از تجربه مسئولان مرتبط با این حوزه و استفاده از آمار و ارقام در سنوات گذشته را دو راهکار اساسی برای پیش بینی برآورد آب ورودی سد زاینده‌رود بیان کرد و اظهارداشت: بر اساس اعلام یک مقام مسئول در این حوزه ورودی این سازه نگهداری آب تا ۲۷ اردیبهشت به یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون متر مکعب می رسد که بر اساس پیش بینی‌ها به صورت متوسط در خردادماه ۶۵ مترمکعب در ثانیه آب وارد شده و ۱۷۵ میلیون مترمکعب آب به حجم سد افزوده می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان با اشاره به اینکه مطالعه سنوات گذشته همین میزان آب را برآورد می‌کند، گفت: آمار و ارقام سنوات گذشته در میزان بارندگی‌ها در ایستگاه کوهرنگ و ورودی آن به سد به راحتی قادر به پیش بینی برآورد آب ورودی به سد زاینده خواهیم بود که این آمار قابل اعتماد است.

حاجیان بر اساس جدول بارندگی ها و میزان ورودی آب به سد ادامه داد: در سال آبی ۵۱-۵۰ تا سال ۹۸-۹۷ آمار میزان بارندگی ثبت شده و ورودی آن به این سازه آبی در جدول‌های یک تا چهار آورده شده که ۴۸ سال گذشته آبی را مورد بررسی قرار داده که بیشترین بارندگی‌ها در سال ۷۲-۷۱ برابر با ۲ هزار و ۵۵۵ میلی‌متر بوده و که حجم ورودی آن به سد ۲ میلیارد و ۵۲۱ میلیون متر مکعب بوده است.

وی یادآور شد: کمترین میزان بارندگی در ۴۸ سال گذشته در سال آبی ۹۷-۹۶ با میزان ۷۶۴ میلی متر می‌باشد که حجم ورودی آب به سد زاینده رود ۵۴۶ میلیون مترمکعب به ثبت رسیده است.

وی استفاده از آمار و ارقام سال‌های گذشته را برای پیش بینی برآورد میزان ورودی به سد مهم دانست و تصریح کرد: محدوده بارندگی هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار و ۵۵۵ میلی‌متری به دلیل نزدیکی به مقدار بارندگی امسال انتخاب و از این بازه برای انجام پیش بینی استفاده می‌کنیم.

این متخصص آب اظهارداشت:باید در این برآورد میزان حجم ورودی و خروجی تونل دوم را مورد توجه قرار داد تا دقت بیشتری را در این پیش بینی برآورد داشته باشیم.

وی یادآورشد: در بازه انتخابی توجه به سال های خشکسالی و تر سالی برای برآورد صحیح‌تر به دلیل اینکه سفره های زیر زمینی در مقاطع زمانی خشکسالی دچار مشکل می‌شوند، ضرورت دارد.

وی ادامه داد: در سال ۵۵-۵۴ ،  ۲ هزار و ۵۸ میلی متر بارندگی و ۲ میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب حجم آب سد اعلام شد اما این حالی است که سه سال قبل آن خشکسالی با مقادیر هزار و ۱۵۰ میلی متر، هزار و ۲۰۲ میلی متر و هزار ۳۰۲ میلی متر بارندگی را داشته‌ایم.

وی با اشاره به میزان بارندگی‌های ذکر شده و آب سالی بعد از آن، بیان کرد: ضریب جریان ۹۲ درصد است و یا قدر مطلق حجم ورودی به سد زاینده رود بیش تر از قدر مطلق بارش می‌باشد که این موضوع در سال آبی ۵۹-۵۸ به دلیل خشکسالی های پیش از آن تکرار شده است.

حوضه آبریز رودخانه زاینده رود تا گاوخونی( فقط حوزه آب ریز) ۲۸ هزار کیلومتر مربع و طول رودخانه ۴۰۰ کیلومتراست که یک قسمت این حوزه مثل بالا دست سد زاینده رود آب تولید می کند و مابقی مثل اصفهان و شهرستان ها بخش مصرف کننده این حوزه به شمار می روند.

محلی که سد زاینده رود بنا شده حدود ۹۰ درصد آب حوضه آبریز را تولید می کند و مساحت این قسمت برابر با چهار هزار کیلومتر مربع می باشد که بر این اساس چهار هزار هکتار حوضه آبریز آب تولید می کند و بقیه مصرف کننده هستند یعنی تناسب یک به هفت.

آب تولیدی به سد از نزولات جوی ایجاد می شود که بیشترین بارندگی ها در آن منطقه چهار هزار هکتار حدود هزار و ۴۰۰ میلی متر است.

میزان حجم آب ذخیره شده در سد زاینده‌رود در نخستین روز از سال آبی جدید(اول مهر) به گفته مسوولان به ۵۰۹ میلیون متر مکعب رسید، حجم آب ذخیره شده در این سد در مدت متوسط بلند مدت(دوره ۴۴ ساله) ۷۵۹ میلیون متر ثبت شد و نشان می‌دهد که در مقایسه‌های بلند مدت، وضعیت منابع آبی در این منطقه مطلوب نیست.