۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عربستان عضو جدید ائتلاف بین‌المللی حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس/ ترس از تداوم حملات به تاسیسات نفتی

۲۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۳۱
کد خبر: 381612
عربستان عضو جدید ائتلاف بین‌المللی حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس/ ترس از تداوم حملات به تاسیسات نفتی

پس از تشدید ناامنی های نفتی که اغلب دامن سعودی‌ها را گرفته، این کشور را مجبور به عضویت در ائتلاف بین‌المللی حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین از اردیبهشت ماه سال جاری تا تاکنون سه بار حملاتی به نفتکش‌ها، خطوط انتقال نفت و تاسیسات نفتی شده که یک طرف ماجرا عربستان بوده است. این موضوع سبب شد تا عربستان سعودی به ائتلاف بین‌المللی حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز بپیوندد.

روز شنبه تاسیسات نفتی عربستان در دو منطقه بقیق و خریص هدف حمله قرار گرفت و حوثی‌های یمن گفتند که با ده فروند پهپاد این عملیات را انجام داده‌اند. پیش از این نیز برخی تاسیسات نفتی عربستان در نزدیکی مرز یمن هدف پهپادهای حوثی‌ها قرار گرفته و خساراتی به آنها وارد شده بود.

از این رو خبرگزاری دولتی عربستان سعودی به نقل از منابع رسمی وزارت دفاع این کشور خبر پیوستن به ترتیبات امنیتی بین‌المللی برای حفاظت از کشتیرانی در منطقه را گزارش کرد.

در این رابطه وزارت دفاع عربستان گفته است که هدف از این ائتلاف بین‌المللی حفاظت از کشتیرانی تجاری از طریق حفظ امنیت دریانوردی است به نحوی که آزادی رفت و آمد دریایی و تجارت بین‌المللی حفظ و منافع کشورهای عضو ائتلاف تامین شود. وزارت دفاع سعودی افزوده است که فعالیت این ائتلاف شامل تضمین امنیت و ایمنی کشتی‌های تجاری هنگام عبور از مسیر دریایی در این منطقه است.

تاکنون علاوه بر عربستان سعودی، فقط کشورهای استرالیا، بحرین و بریتانیا آمادگی خود برای پیوستن به این ائتلاف را اعلام کرده اند، چین و کره جنوبی گاه از تمایل به همکاری در حفاظت از جریان آزاد نفت از منطقه سخن گفته اما برای پیوستن به این ائتلاف ابراز آمادگی نکرده‌اند و ژاپن نیز گفته است که نیروی دریایی خود را برای حفاظت از کشتیرانی به منطقه باب‌المندب در دریای سرخ اعزام می‌کند.

گرچه کشورهای اروپایی نیز از طرحی برای تشکیل یک ائتلاف دریایی سخن گفته‌اند اما تاکید داشته‌اند که این ترتیبات باید متشکل از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و تحت فرماندهی اروپاییان باشد هر چند هنوز از اقدام عملی در این زمینه گزارشی منتشر نشده است.

تصمیم عربستان سعودی به همکاری نزدیک امنیتی با آمریکا جهت حفاظت از صدور نفت از منطقه در حالی گزارش می‌شود که مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، عازم این کشور شده است. هدف از این سفر مشورت با مقامات سعودی در مورد واکنش به حملات اخیر به تاسیسات نفتی سعودی عنوان شده است.