۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رقیب ایران در صنعت برق عراق/ آلمانی‌ها وارد عمل شدند

۲۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۴۹
کد خبر: 380803
رقیب ایران در صنعت برق عراق/ آلمانی‌ها وارد عمل شدند

دو شرکت آلمانی و مصری قراردادی به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار را برای ساخت دوباره نیروگاه تخریب شده بیجی در شمال بغداد و دو نیروگاه دیگر امضا کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ پس از حمله آمریکا به عراق، بخش عظیمی از تاسیسات صنعت برق این کشور دچار آسیب شد. در حال حاضر عراق به ۲۴ هزار مگاوات برق نیاز دارد که ظرفیت کل نیروگاه‌های این کشور ۱۵ هزار مگاوات است از این رو ایران سهم بزرگی در تامین برق عراق بازی می کند. گفتنی است بنا بر اعلام وزارت نیرو، فروش برق ایران به عراق از ماه سپتامبر سال ۲۰۰۴ و پس از سقوط رژیم صدام آغاز شده است که براساس ارزیابی صورت گرفته تاکنون بالغ بر ۶۵ میلیارد کیلووات ساعت انرژی برق به ارزش ۶.۲ میلیارد دلار به این کشور صادر شده است.البته بخشی از صادرات گاز ایران نیز به مقصد نیروگاه های برق عراق است که امریکا در تلاش برای کاهش وابستگی عراق به ایران است.

آلمان رقیب ایران در صنعت برق عراق

اما به تازگی  بر اساس توافقی که اوایل سال جاری بین زیمنس و دولت عراق امضا شده این شرکت آلمانی قرار است در مجموع چند نیروگاه با ظرفیت کلی ۱۱ هزار مگاوات در این کشور جنگ زده بسازد.

عراق و دو شرکت آلمانی و مصری شنبه شب برای ساخت دوباره نیروگاه شهر "بیجی" در شمال بغداد، قراردادی به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار امضا کردند.

در همین راستا مقامات وزارت نیروی عراق و دو شرکت زیمنس آلمان و اوراسکوم مصر قراردادی به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار را برای ساخت دوباره نیروگاه تخریب شده بیجی در شمال بغداد و دو نیروگاه دیگر امضا کردند.

البته این همکاری ها تنها در صنعت برق نبوده و قرار است یک پالایشگاه نفت در قالب قرارداد مذکور نیز در منطقه بیجی که در حمله داعش به عراق در سال ۲۰۱۴ تخریب شده  بازسازی شود.