۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پاقدم نحس وزیر جدید برای سعودی‌ها/ افزایش قیمت نفت قربانی گرفت

۲۴ شهریور ۱۳۹۸، ۸:۲۳
کد خبر: 380758
پاقدم نحس وزیر جدید برای سعودی‌ها/ افزایش قیمت نفت قربانی گرفت

با تایید وزیر نفت عربستان در خصوص آسیب دیدگی تاسیسات نفتی شرکت آرامکو شامل پالایشگاه و مرکز انتقال نفت خام این کشور، محرک سمت عرضه برای جهش قیمت نفت فعال شد.

به گزارش اقتصادآنلاین در آخرین اظهارات، وزیر انرژی عربستان سعودی، توقف نیمی از تولیدات نفت این کشور را در پی عملیات پهپادی ارتش یمن تایید شد. وی طی بیانیه ای اعلام داشت: حملات به تاسیسات شرکت آرامکو در بقیق و خریص روند تولید نفت خام شرکت حدود ۵.۷ میلیون بشکه در روز یعنی معادل حدود ۵۰ درصد تولید کشور را متوقف کرد.

به گفته این وزیر، این حملات همچنین موجب توقف تولید مقادیری گاز همراه در حدود دو میلیارد فوت مکعب در روز شد که برای تولید ۷۰۰ هزار بشکه از مایعات گاز طبیعی استفاده می‌شد و متعاقب آن تولید گاز طبیعی در حدود پنجاه درصد کاهش می‌یابد.

این در حالی است که عبدالعزیر بن سلمان گفته این کشور قادر خواهد بود بخشی از کسری تولید را از محل ذخایر نفتی خود تامین کند. اما آژانس بین المللی انرژی اعلام داشته که اختلال در تولید نفت خام در عربستان به علت حملات گروه انصارالله، با ذخایر تجاری فراوان تأمین می شوند.

همچنین بلومبرگ هم کاهش تولید نفت عربستان را تایید کرده و گفته شرکت آرامکو مجبور شده است تولید نفت خود را تا ۵ میلیون بشکه در روز کاهش دهد که معادل نصف کل تولید نفت عربستان است.

در نتیجه این کاهش برخی از کارشناسان صنعت نفت و انرژی از احتمال افزایش بی‌سابقه قیمت نفت در پی حملات پهپادی روز گذشته یمن به عربستان خبر دادند.

اما در ادامه اتهام زنی های مقامات امریکایی ها پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در صفحه توئیتر خود این ادعای واهی را مطرح کرد که حملات اخیر به مجموعه پالایشگاهی شرکت آرامکو توسط ایران صورت گرفته است.

از سوی دیگر اما کریس مورفی سناتور امریکایی در پیامی توئیتری ادعای وزیر خارجه آمریکا درخصوص دست داشتن ایران در حمله پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان را مردود دانست.

وی در این توییت نوشت: سعودی‌ها و حوثی‌ها در جنگ با هم هستند. سعودی‌ها به حوثی‌ها حمله می‌کنند و حوثی‌ها در برابر به آنها پاسخ می‌دهند و به آنها حمله می‌کنند. ایران از حوثی‌ها حمایت می‌کند اما اینکه بگویم ایران با حوثی‌ها برابر است، موضوعی نادرست است.