۰ نفر

انصراف شرکت چینی از خرید نفت ونزوئلا

۱۹ شهریور ۱۳۹۸، ۱۷:۲۲
کد خبر: 379799
انصراف شرکت چینی از خرید نفت ونزوئلا

شرکت ملی نفت چین (CNPC) که یکی از خریداران بزرگ نفت ونزوئلا است در سپتامبر برای دومین ماه متوالی تحت فشار تحریمهای آمریکا از بارگیری نفت ونزوئلا خودداری کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، شرکت CNPC ماه میلادی گذشته در پی اقدام دولت ترامپ در بلوکه کردن اموال دولت ونزوئلا در آمریکا و هشدار مقامات آمریکایی به شرکتها درباره معامله با شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا، به طور ناگهانی بارگیری نفت ونزوئلا را متوقف کرد.

یک منبع آگاه به رویترز گفت: به شرکت CNPC در سطح گروهی اعلام شده که نفت ونزوئلا را بارگیری نکند و مدت زمان توقف بارگیری مشخص نیست.

یک منبع آگاه دیگر ماه گذشته گفته بود این شرکت فرمان دولت ترامپ برای بلوکه کردن اموال دولت ونزوئلا را به عنوان مقدمه‌ای برای تحریمهای گسترده تعبیر کرده که ممکن است شرکت CNPC را به عنوان یکی از مشتریان نفتی بزرگ کاراکاس هدف بگیرد.

اقدام این شرکت در توقف خرید نفت ونزوئلا در حالی صورت گرفته که شرکت روس‌نفت روسیه به بزرگترین فروشنده نفت ونزوئلا تبدیل شده و نفت ونزوئلا را به خریداران دیگر تحویل می‌دهد و به این ترتیب از دست دادن معامله‌گران دیگر به دلیل تحریمهای آمریکا را برای کاراکاس جبران کرده است.

فرمان ترامپ که در پنجم اوت صادر شد، شرکتهای غیرآمریکایی که با شرکت PDVSA همکاری کرده‌اند را مستقیما به تحریم تهدید نکرده است اما بیم این می‌رود که با این فرمان اموال اشخاص یا شرکتهایی که مشخص شود از نظر مالی به دولت ونزوئلا کمک کرده‌اند، بلوکه شود.

به گفته یک منبع آگاه، سایر خریداران چینی نیز در دیدار اخیر میان کمیسیون اصلاحات و توسعه ملی و شش پالایشگاه مستقل درباره خرید نفت ونزوئلا هشدار گرفتند.

بر اساس گزارش رویترز، عمده نفت ونزوئلا که به شرکت CNPC تحویل داده می‌شود، بازپرداخت میلیاردها دلار وامی است که پکن تحت پیمان نفت در برابر وام، به کاراکاس پرداخت کرده است.

طبق آمار گمرکی چین، واردات نفت ونزوئلا به چین در ژوییه ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد و به بیش از ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسید که پایین‌ترین میزان در حدود پنج سال گذشته بود.