۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

چنددستگی در قیمت‌گذاری، آفت صنعت قیر/ ثروت ملی را ارزان نفروشیم

۱۴ شهریور ۱۳۹۸، ۲۰:۳۲
کد خبر: 378806
چنددستگی در قیمت‌گذاری، آفت صنعت قیر/ ثروت ملی را ارزان نفروشیم

به اعتقاد کارشناسان، کیفیت قیر ایران کم از رقبای بین‌المللی ندارد اما نبود وحدت رویه در قیمت‌گذاری، سبب ارزان‌فروشی این ثروت ملی شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، یکی از چالش‌ها و عوامل اصلی در نرخ گذاری پایین روی قیر صادراتی ایران، نبود وحدت رویه میان تولیدکنندگان این محصول در بازارهای جهانی است. در این میان هر شرکت تولیدی داخلی به جای روش‌های نوین بازاریابی، تنها می‌خواهند مزیت رقابتی را از طریق کاهش قیمت ایجاد کنند. همین موضوع سبب شده تا بدون هیچ دلیلی قیمت قیر صادراتی ایران ۱۲۰ دلار در هر تن کمتر از قیر سایر تولیدکنندگان در بازارهای جهانی قیمت بخورد.

در این رابطه یکی از تولیدکنندگان قیر ضمن تایید چالش فوق معتقد است: تشدد آرا میان شرکت‌های خصوصی و خصولتی در زمینه نرخ‌گذاری محصولات بهم‌ریختگی در بازار قیر صادراتی کشورمان شده است. ولی او البته یادآور شد که متاسفانه هیچ نهاد هم نمی‌تواند این معضل را حل کند چراکه تعداد واحدهای تولیدی و همچنین شرکت‌های واسطه‌ای بسیار بالاست و در این بین ممکن است تنها یک شرکت قیمت بسیار پایین به مشتری‌های صادراتی پیشنهاد دهد که عملا قیمت را دامپ کند و با این کار فروش سایر تولیدکنندگان را زیر سوال می برد. دام‍پینگ به صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینه‌های تمام شده یا به عبارتی دیگر فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از قیمت داخلی گفته می‌شود.

به گفته این فعال صنعت قیر، متاسفانه به دلیل تعدد تولیدکنندگان قیر، این مشکل هیچ راه حل کوتاه مدتی ندارد. تجربه‌های گذشته نیز حاکی از آن است که حتی بعد از رسیدن به توافق بر سر قیمتی خاص، بازهم برخی تولیدکنندگان از توافق تبعیت نکرده و هرکدام قیمت مورد نظر خود را در بازار اعمال کرده اند.

اختلاف شدید قیمت قیر ایران با سایر رقبا یعنی ارزان فروشی ثروت ملی

بررسی‌ها نشان می‌دهد در بازارهای بین‌المللی حداقل قیمت قیر برابر با ۳۷۰ دلار در هر تن است. این در حالیست که قیر صادراتی ایران در بازاهای جهانی در قیمت ۲۵۰ دلار در هر تن به فروش می‌رسد.

در نتیجه افزایش قیمتی که در نیمه اول مردادماه در بهای تمام شده قیر صادراتی رقم خورد، از دید کلان کشور بسیار مطلوب بود. چراکه اختلاف بیش از ۱۲۰ دلار میان قیر ایران و سایر کشورهای تولیدکننده هیچ منطق و دلیلی نداشته و در نهایت ارزان فروختن ثروت کشور است.

 روی خوش افزایش قیمت قیر صادراتی

اما این افزایش نرخ تنها جنبه منفی نداشت و روزنه‌ای برای افزایش منافع ملی باز کرد. به اعتقاد کارشناسان صنعت قیر باتوجه به اختلاف معنادار قیمت میان قیر صادراتی ایران و بحرین وسنگاپور، با فرض رشد ۵۰ دلاری قیمت قیر صادراتی کشورمان، بازهم خرید از ایران برای کشورهای متقاضی جذابیت داشت هرچند که هضم کردن جهش قیمتی توسط مشتریان خارجی کمی زمان بر خواهد بود.