۰ نفر

عضو کمیسیون انرژی در گفتگو با اقتصادآنلاین تاکید کرد؛

تولید برق، از برنامه ششم عقب ماند/ هدررفت انرژی به قیمت خون

۱۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۷:۲۲
کد خبر: 378529
تولید برق، از برنامه ششم عقب ماند/ هدررفت انرژی به قیمت خون

درحالی در اواسط برنامه ششم توسعه هستیم که از افزایش سالانه 5 هزار مگاواتی تولید برق در این قانون تاکنون تنها بخش اندکی از آن محقق شده است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ طبق قانون برنامه ششم توسعه وزارت نیرو مکلف به افزایش توان تولید برق تا 25000 مگاوات در طول اجرای این برنامه است. با استناد به این بند از قانون برنامه ششم توسعه، مسئولان دولتی عنوان کرده اند که در طول برنامه ششم سالانه 5000 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده می شود.

این در حالی است که در سال 96 تنها ۱۹۹۳ مگاوات افزایش ظرفیت تولید برق در کل کشور را شاهد بودیم و این عدد برای سال گذشته در حدود دو هزار مگاوات بود. در نتیجه همچنان با اعداد منتشر شده در برنامه ششم توسعه فاصله زیاد دارد.

در این رابطه غلامرضا شرفی نماینده آبادان و عضو کمیسیون انرژی مجلس به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: ما نمایندگان مردم در مجلس به هیچ وجه از وضعیت تولید برق در کشور راضی نیستیم و این کم کاری وزارت نیرو در توسعه زیرساخت های تولید برق مورد سوال نمایندگان در روزهای اخیر نیز بوده است. وی افزود: قانون برنامه توسعه در مجلس به این دلیل نوشته می شود که تمام دستگاه ها ملزم به اجرا کردن آن باشند اما با گذشت 30 ماه از قانون برنامه توسعه ششم همچنان شاهد اجرایی نشدن بخش هایی از آن در حوزه وزارت نیرو هستیم و هیچ راندمان قابل توجهی در افزایش تولید برق که در این برنامه لحاظ شده بود به چشم نمی خورد.

شرفی با اعتراض نسبت به عملکرد وزارت نیرو در حوزه تولید برق گفت: بدین شکل عمل کردن یعنی هدر رفت انرژی که به قیمت خون آن را به دست می آوریم. در نتیجه ضمن تذکراتی به وزیر نیرو خواستار نگاه ویژه این وزارتخانه به احکام قانون  شدیم. همچنین معتقدیم وقتی اولویتی در برنامه توسعه گنجانده می شود نباید از نظر یک وزارت‌خانه دور مانده و از اولویت آن دستگاه اجرایی خارج شود. در غیر این صورت ماهیچ چشم اندازی برای سال آینده نخواهیم داشت.

وی در خصوص دلایل عقب ماندن از برنامه ششم توسعه در تولید برق را نبود برنامه ریزی منسجم در وزارت نیرو اعلام کرد و گفت: قطعاً در شرایط جاری کشور، صادرات برق یکی از راه‌های برون رفت از رکود اقتصادی و کم اثر کردن تحریم ها می توانست باشد که البته به دلیل محقق نشدن تولید سالانه 5 هزار مگاوات برق نمی توانیم به توسعه صادرات آن امید چندانی داشته باشیم.