۰ نفر

نعمتی مطرح کرد:

اجرای قطعی گام سوم برجام در صورت عدم گشایش خط اعتباری

۱۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۳:۳۷
کد خبر: 378474
اجرای قطعی گام سوم برجام در صورت عدم گشایش خط اعتباری

عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: در صورت عدم گشایش خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای فروش نفت قطعا گام سوم برجام را برمی‌داریم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، بهروز نعمتی ، در خصوص گام سوم کاهش تعهدات برجام، گفت: برجام توافقی روشن و چند طرفه است که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز قرار گرفته است. در صورتی که اروپایی‌ها دنبال احیا برجام باشند باید تعهداتی که پذیرفتند را اجرا کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: خروج آمریکا از برجام نافی سایر تعهدات طرف‌های برجام نیست آنها باید به تعهدات خود جامه عمل بپوشانند. متاسفانه آنها تا امروز هیچ اقدام موثری در این مسیر انجام ندادند.

وی افزود: اروپایی‌های طرف برجام خلاء خروج آمریکا از توافق را پُر نکردند، مذاکرات مقامات ایرانی و فرانسه نیز در همین راستا انجام گرفت و دیپلمات‌های ایرانی بر اجرای تعهدات طرف‌های مقابل تاکید کردند لذا در صورتی که آنها در همین مسیر کنونی راه خود را ادامه دهند ایران قطعا گام سوم کاهش تعهدات برجام را بر‌می‌دارد.

نعمتی معتقد است: اروپایی‌ها تنها به شعار و حرف زدن بسنده کردند و اقدام عملی انجام ندادند، لذا اگر گشایش خط اعتباری 15 میلیارد دلاری از طریق اینستکس بابت فروش نفت ایران تا پنج شنبه اتفاق نیفتد، شورای امنیت ملی تصمیم و برنامه کاهش تعهدات را در مرحله سوم اجرا می‌کند. اینستکس وسیله ای برای اجرای دستورات آمریکا نیست.

وی تاکید کرد: در صورت عدم موفقیت تلاش‌های دیپلماتیک و مشاهده عدم اراده یا توانایی لازم در طرف‌های اروپایی، گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای اجرایی می‌شود کما اینکه تا الان هم قرار نیست که هیچ تأخیری در اجرای گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی شود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: ما مطابق با برنامه آماده‌ایم تا نسبت به کاهش تعهدات و برداشتن گام سوم در این خصوص عمل کنیم و با توجه به شرایط و رفتارهایاروپایی‌ها تا کنون هیچ گونه تصمیمی مبنی بر توقف اجرای گام سوم کاهش تعهدات هسته ای گرفته نشده است.