۰ نفر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین تاکید کرد؛

وابستگی بودجه به نفت، ریشه اصلی ناکارآمدی‌ها/ حفظ آرامش و ثبات اقتصادی وظیفه همه ماست

۱۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۳۲
کد خبر: 378422
وابستگی بودجه به نفت، ریشه اصلی ناکارآمدی‌ها/ حفظ آرامش و ثبات اقتصادی وظیفه همه ماست

کارشناسان معتقدند یکی از اصلی ترین دلایل افت کارایی مدیران کشور، وابستگی شدید بودجه به نفت و درآمدهای نفتی است و همین موضوع سبب شده تا مشکلاتی برای برخی وزارت‌خانه ها از سالیان گذشته بوجود آید که دولت جدید میراث‌دار آن است.

به گزارش اقتصادآنلاین،هرساله سهم عظیمی از اعتبارات بودجه کشور از محل فروش نفت تامین می شود که این موضوع سبب تحلیل کارایی بخش‌های دیگر تولیدی و صنعتی کشور است. از این رو به عقیده کارشناسان چندان منطقی نیست که کندی عملکرد مدیران و برخی وزیران دولت را صرفا به حساب کوتاهی آنان در انجام وظایفشان بگذاریم چراکه مهم ترین آسیب یک بودجه نفتی، از کار انداختن چرخ تولید در سایر ارکان صنعتی کشور است.

در این رابطه علی کاظمی نماینده اردل در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از آسیب های مهمی که در برنامه ریزی مالی کشور هرساله با آن مواجه هستیم، اتکای بیش از حد بودجه به نفت است. اما این وابستگی زیاد نه تنها اثرات مخربی بر بودجه داشته بلکه زمینه را برای بی انگیزه کردن مدیران نیز فراهم می کند.

وی در ادامه افزود: درست است که سوال و استیضاح از وزرا یکی مهم ترین ابزارهای نظارتی مجلس و نمایندگان به حساب می آید اما صرف مشروعیت استفاده از ابزار نظارتی دلیل نمی شود که نمایندگان در هر زمانی اقدام به طرح استیضاح برای وزیران نمایند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به شرایط حساس کنونی کشور که در جنگ اقتصادی قرار داریم گفت: باید قبول کرد که در این جنگ، وزیران ما عملکرد مطلوبی داشتند به ویژه سه رکن اقتصادی مهم کشور از قبیل وزارت نفت، صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد اقدامات قابل توجهی را در جهت کاهش تنش های اقتصادی عملی کرده اند. چراکه برخی مشکلات موجود در وزارت خانه هایی مانند صمت از گذشته بوده و در سال های اخیر بوجود نیامده است. از سوی دیگر این موضوع را نیز باید در نظر داشت که با برکناری وزیران و با روی کار آمدن سرپرست، وزارتخانه مربوطه عملا وارد فاز تعطیلی و کندی خواهد شد که اصلا به نفع جامعه و کشور نیست.

در نتیجه نباید بی توجه به این رویکردها، صرفا برای کوتاهی در برخی موارد، شرایط بازخواست از وزیر صمت را مهیا کرد. کاظمی همچنین با اشاره به برخی مشکلات مالی که تحریم ها برای کشور بوجود آورده گفت: در این شرایط سخت بانکی، تامین وام و اعتبار برای بنگاه های صنعتی از مهم ترین اقداماتی بوده تاب آوری کشور را در برابر تحریم ها افزایش داده است.

نماینده اردل در ادامه افزود: یکی دیگر از مواردی که نمایندگان مجلس باید بدان توجه خاصی داشته باشند، زمان حساس کنونی است. در شرایطی که دشمن تمام تلاش خود را برای مایوس نمودن مردم ایران از آینده به کار می برد، نباید با مطرح کردن موارد ایجاد کننده اختلاف، ناامیدی را در میان مردم ترویج دهیم.

وی با اشاره به ثبات بوجود آمده در شرایط اقتصادی گفت: با تلاش های صورت پذیرفته از سوی بانک مرکزی و وزارت صنعت و معدن، شاهد ایجاد ثبات نسبی در شرایط اقتصادی کشور هستیم. از این رو چندان منطقی به نظر نمی رسد که مجددا با ایجاد تشویش در اذهان عمومی ، آرامش بوجود آمده را برهم زنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه البته با تاکید وجود به برخی انتقادات وارده به دستگاه های اجرایی کشور گفت: به نظر می رسد در حال حاضر باید دولت نظارت های خود بر وزارت‌خانه ها را افزایش دهد تا شاهد بروز برخی کم کاری ها از سوی دستگاه های مربوطه دولتی نباشیم.

کاظمی در پایان با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات مجلس در آخرین ماه سال جاری گفت: برخی نمایندگان بدون توجه به بازه زمانی باقی مانده تا پایان مجلس دهم استیضاح وزرا را مطرح می کنند که تقریبا می توان گفت این امر نشدنی است. چرا که ممکن است در این ۵ ماه باقی مانده مجلس به جمع بندی کلی در این خصوص از وزرا و رای اعتماد به وزاری جدید نرسد و این موضوع تا روی کار آمدن مجلس بعدی معوق بماند که اصلا به صلاح شرایط اقتصادی کشور نیست.