۰ نفر

نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا:

هدف از حمله به عراق نفت این کشور بود

۱۳ شهریور ۱۳۹۸، ۸:۰۰
کد خبر: 378387
 هدف از حمله به عراق نفت این کشور بود

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا اظهار داشت، رهبران این کشور به مردم دروغ گفته‌اند و هدف از حمله سال ۲۰۰۳ به عراق، گسترش آزادی و دموکراسی نبوده، بلکه دستیابی به نفت عراق و سود رساندن به بنگاه‌های عظیم اقتصادی آمریکا بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کیهان،«تولسی گابارد» عضو مجلس نمایندگان و کسی که خودش به عنوان سرباز ارتش آمریکا، در حمله به عراق مشارکت داشته، طی یک برنامه تلویزیونی، در مورد دلیل حضورش در جنگ عراق، گفت: من هم مثل خیلی‌های دیگر، تحت تأثیر [حملات] 11 سپتامبر [به مرکز تجارت جهانی نیویورک] قرار گرفتم و این حادثه برایم حکم یک نقطه عطف را داشت، چراکه تا قبل از آن حادثه فکرش را هم نمی‌کردم که در ارتش خدمت کنم.

 وی افزود: اما وقتی 11 سپتامبر اتفاق افتاد، به این فکر افتادم که باید در موقعیتی قرار گیرم که به کشورم خدمت کنم و به نحوی سراغ کسانی بروم که آن روز این حمله را انجام داده‌اند. دنبال تروریست‌های القاعده بروم. او در ادامه، در مورد واقعیتی که در عراق با آن روبرو شد، گفت: ما مثل خیلی‌های دیگر برای خدمت به کشورمان، به آنجا رفته و دروغ‌هایی که به ما گفته شده بود را باور کرده بودیم؛ اینکه ما داریم به عراق می‌رویم تا صدام این دیکتاتور بی‌رحم را سرنگون کنیم، چراکه دارد با القاعده کار می‌کند و به سلاح کشتار جمعی دست یافته و از این تسلیحات برای حمله به ما استفاده خواهد کرد. ما با این طرز فکر، به آن مأموریت رفتیم.

گابارد ادامه داد: ما هم مثل بسیاری از سیاستمداران در واشنگتن، این حرف‌ها را باور کرده بودیم، اما نهایتا متوجه شدیم که به ما دروغ گفته‌اند و به ما خیانت کرده‌اند. هدف، مقابله با القاعده نبود، هدف، اجرای مأموریت محافظت از مردم آمریکا نبود. این یک جنگ با هدف تغییر رژیم بود که تحت پوشش امنیت ملی و تحت پوشش اهداف انسان‌دوستانه و مقابله با جنایاتی که آن دیکتاتور در حق مردمش مرتکب شده بود، انجام گرفت. اما هدف واقعی، منفعت رساندن به منافع بنگاه‌های اقتصادی و(دستیابی به) نفت بود.

این سیاستمدار آمریکایی که پیش از این هم بارها از سیاست خارجی توسعه‌طلبانه و مداخله‌جویانه واشنگتن انتقاد کرده، در ادامه گفت که در عراق کارگران کشورهای دیگر را دیده که با دستمزدی اندک برای شرکت‌های آمریکایی کار می‌کرده‌اند و نهایتا این بنگاه‌های بزرگ اقتصادی آمریکا بوده‌اند که از محل منابع عراق، سودهای هنگفتی به دست آورده‌اند.

هزینه هنگفت ماجراجویی آمریکا

گابارد ادامه داد: این [جنگ‌ها] برای سربازان و خانواده‌های آنها هم هزینه‌های هنگفتی داشته است. برای خانواده‌هایی که نتوانستند برای آخرین بار [با فرزندانشان] خداحافظی کنند. برای برادران و خواهرانم که لباس خدمت به تن دارند. این [جنگ‌ها] برای مردم آمریکا هم هزینه هنگفتی داشته است. تنها از زمان 11 سپتامبر تاکنون، بیش از ۶ تریلیون دلار هزینه شده است. آن وقت به ساکنین [شهر] «فلینت» ایالت «میشیگان» گفته می‌شود که «متأسفیم، برای تأمین آب نوشیدنی بهداشتی، بودجه کافی نداریم». فقط هم فلینت نیست. مردم دیگری و محله‌های دیگری هم وجود دارند که با چالش‌های مشابهی مواجه هستند، چالش‌هایی که واقعا سلامت و حیات آنها را با تهدید روبرو کرده است. چرا؟ چون «متأسفیم، بودجه کافی نداریم.» همین حالا که اینجا نشستیم و صحبت می‌کنیم، ما هنوز هم ماهانه چهار میلیارد دلار در افغانستان هزینه می‌کنیم.وی در مورد وضعیت کشورهای هدف نیز گفت: این جنگ‌ها به مردم این کشورها آسیب زده است. همان مردمی که رهبران [آمریکا] می‌گویند «می‌خواهیم به آنها کمک کنیم. می‌خواهیم از آنها محافظت کنیم. داریم تلاش می‌کنیم اوضاع‌شان را بهتر کنیم.» در تاریخ معاصر و اخیر خود، شاهد این روند نگران‌کننده هستیم؛ عراق، لیبی و سوریه. اینها واقعیت است. او همچنین‌اشاره کرد که تمام جنگ‌هایی که آمریکا به بهانه‌های مختلف به راه انداخته، به وخامت اوضاع در این کشورها منجر شده و صرفا منافع شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ را تأمین کرده و حتی به منافع دولت آمریکا هم آسیب رسانده است.گابارد در انتها گفت یکی از دلایل او برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری، تغییر دادن سیاست خارجی مداخله‌جویانه آمریکا است.دولت «جرج بوش» سال 2001 به افغانستان و سال ۲۰۰۳ نیز به عراق لشکر کشیده است. بهانه این حملات، مقابله با القاعده و نابودی تسلیحات کشتار جمعی(در عراق) بوده است.بر اساس آمارهای رسمی، جنگ عراق نزدیک به ۷۰۰ هزار کشته و میلیون‌ها زخمی و آواره بر جای گذاشته است. هرچند گروه‌های حامی حقوق بشر، عاملان این جنگ از جمله بوش را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده‌اند، اما هیچ‌یک از مقامات دولت وی تحت تعقیب قضایی قرار نگرفته‌اند.