۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سود پتروچاینا ۳.۶درصد رشد کرد/ منفعت تحریم نفت ایران و ونزوئلا برای چشم‌بادامی‌ها

۱۰ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۴۷
کد خبر: 377710
سود پتروچاینا ۳.۶درصد رشد کرد/ منفعت تحریم نفت ایران و ونزوئلا برای چشم‌بادامی‌ها

از ابتدای سال جاری میلادی با سخت‌تر شدن شرایط فروش نفت ایران و نزوئلا، شرکت پتروچاینا بعنوان جانشین نفت این دو‌ کشور در شرق دور با جهش ۳.۶ درصدی سود روبرو شد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ پس از آنکه از ابتدای سال جاری میلادی شرایط تحریمی جدیدی از سوی آمریکا برای فروش نفت ایران و ونزوئلا اعمال شد، سودآوری شرکت‌های نفتی که جایگزین فروش نفت این دو کشور در منطقه شرق آسیا بودند به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت. افزایش تقاضای نفت خام در میان کشورهای شرقی در پی کاهش عرضه از سوی ایران و ونزوئلا، مهمترین عامل رشد سودآوری شرکت‌هایی همچون پتروچاینا شد. همین موضوع سبب شد سوددهی شرکت پتروچاینا در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی ۳.۶ درصد افزایش یابد.

پتروچاینا که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت و گاز در شرق قاره آسیاست، اعلام کرد که سود خالص این شرکت در نیمه نخست سال جاری میلادی ۳.۶ درصد نسبت به پارسال بیشتر شد و به ۲۸ میلیارد و ۴۲۰ میلیون یوان، معادل ۴ میلیارد و ۱۰ میلیون دلار رسید.

گفتنی است پتروچاینا شرکت دولتی زیرمجموعه نفت چین است که تحت مدیریت مستقیم شرکت ملی نفت چین اداره می‌شود و دفتر مرکزی آن، در شهر پکن قرار دارد. این شرکت، بزرگترین تولیدکننده نفت خام در کشور چین است. سهام شرکت پتروچاینا در بازار بورس نیویورک همچنین بازار بورس هنگ کنگ معامله می‌شود. این شرکت در سال ۲۰۱۵ توانست با جذب سرمایه بیشتر، از شرکت نفتی اکسون موبیل آمریکا سبقت گیرد و به بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان تبدیل شود. 

همچنین مجموع درآمد این شرکت نیز در دوره یادشده یک تریلیون و ۱۲۰ میلیارد دلار بود که ۶.۸ درصد نسبت به پارسال افزایش داشت.

پتروچاینا در ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی در مجموع ۴۵۱ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه نفت معادل ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز تولید کرد که ۳.۲ درصد نسبت به پارسال بیشتر است.

از سویی دیگر تولید گاز طبیعی این شرکت در نیمه نخست سال جاری میلادی با ۹.۷ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۵۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب رسید.