۰ نفر

تجاوز به حریم رودخانه‌ها جدی گرفته شود

۱۰ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۰۰
کد خبر: 377633
تجاوز به حریم رودخانه‌ها جدی گرفته شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، فراموشی قوانین طبیعت را علت افزایش حوادث طبیعی دانست و گفت: احداث سد بدون کار کارشناسی، تخریب محیط زیست را به همراه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، حسن لطفی از فراموشی قوانین طبیعت انتقاد کرد و گفت: قوانین حوزه محیط زیست باید اصلاح شده و اجرای آنها مورد توجه جدی قرار گیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه فرهنگ حفظ محیط زیست ضعیف است و باید تقویت شده و ارتقا یابد، افزود: مردم اول باید حفظ محیط زیست را یاد گرفته و سپس باید اطلاعات لازم در مورد قوانین این حوزه به آنها ارائه شود.

عدم آشنایی مناسب مردم با قوانین، یکی از چالش های اساسی کشور

وی یکی از چالش های اساسی کشور را عدم آشنایی مناسب مردم با قوانین دانست و گفت: می‌طلبد رسانه‌ها ماهانه نشریه‌ای را برای حفظ محیط زیست داشته باشند؛ متاسفانه در حال حاضر فرهنگ حفظ محیط زیست رو به افول رفته و چنانچه پیچیده‌ترین قوانین هم تصویب شود راه به جایی نخواهد برد بلکه رسانه‌ها باید آموزش حفظ محیط زیست را به مردم اطلاع رسانی کنند و سپس ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و رفع خلاء های قانونی مورد توجه قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: حفاظت از محیط زیست باید نهادینه و به فرهنگ تبدیل شود و سپس خلاء‌ها و نواقص قانونی رفع شود.

در گذشته میزان بارش‌ها بیشتر اما میزان تخریب‌ها و خسارت جانی کمتر بود

لطفی افزود: اگر مقایسه‌ای بین زمان فعلی و ۵۰ سال یا حتی ۱۰۰ سال پیش داشته باشیم در گذشته میزان بارش‌ها بیشتر اما میزان تخریب‌ها و خسارت جانی کمتر بود در حالی که ستاد بحران نیز وجود نداشت و کاهش تخریب ها به این دلیل بود که مردم با قوانین طبیعت آشنا بودند و در مسیر رودخانه کشت و ساخت‌و‌ساز نمی‌کردند و از سویی منازل خود را برای زمستان و فصل سرما ترمیم می‌کردند بنابراین ساختمان‌های خشتی و گلی‌شون در برابر سیل مقاوم بودند اما در حال حاضر به دلیل عدم رعایت قوانین طبیعت، حوادث طبیعی افزایش یافته است.

احداث سد بدون کار کارشناسی تخریب محیط زیست را به دنبال دارد

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه احداث سد بدون کار کارشناسی تخریب محیط زیست را به دنبال دارد، گفت: استانداردهای لازم برای ورودی سدها باید تعریف و خروجی آب متناسب با میزان ورود آب تنظیم شود و سدها باید کارشناسی شده ساخته شوند؛ باید تجاوز به حریم رودخانه‌ها جدی گرفته شود زیرا یکی از دلایل وقوع سیلاب است؛ در ابتدای تصرف باید از تخلفات و ساخت و سازها جلوگیری شود تا منجر به خسارت نشود.